Det omsettes ikke bare fersk norsk torsk, men også sei, lysing (bildet) og annen fisk på danske auksjoner. Foto Terje Engø

Sjømatbedriftene vil ha rede på fakta

Til Kystmagasinet opplyser fagsjef for fangstbasert industri Helene Kristoffersen at de ikke har konkrete beviser på at det foregår juks. Men de vil ha avklart om det jukses med eksportavgift, lott til mannskap og avgift til salgslag.

Publisert Sist oppdatert

Kystmagasinet omtalte tidligere i dag ett brev Sjømatbedriftene har sendt til fiskeriminister Bjørn Skjæran. I brevet gis det tilkjenne svært sterke mistanker om juks når fersk fisk sendes til Danmark for å bli solgt på auksjon.

- Vi reagerer på bakgrunn av henvendelser fra flere av våre medlemmer på Sunnmøre. Vi ønsker derfor å få rede på fakta med hensyn til våre mistanker.

-Vi har hatt kontakt med Surofi (Sunnmøre og Romsdal Fiskesalslag). Når en båt melder inn fangst via dem, skal det oppgis en pris høyere enn minstepris på fisken. Men når denne sendes til Danmark for salg på auksjon kan prisen der være en del høyere. Får da salgslagene korrekt lagsavgift?

Norske Havfjord i Hanstholm. Tidligere gikk mange norske båter direkte til dansk auksjon med fisk. Nå losses fisk i Norge og sendes med lastebil til dansk auksjon. Foto Terje Engø

- Fisken kan være registrert med 25 kroner per kilo her, og så blir den betalt med 35 kroner i Danmark, forklarer Kristoffersen, som også stiller spørsmål ved om også eksportavgift omgås på denne måten. Hun legger til at det er mye mer enn torsk som sendes til dansk auksjon, - også lysing og annen fisk.

Fisken har norsk kjøper

Blant de som i mange år har omsatt deler av sine fangster på fiskeauksjonen i Hanstholm er Båly Fisk AS på Lindesnes. Fiskemottaket eies av August Fjeldskår og hans to sønner Reidar og Kjetil. De har også fiskefartøyene Nesegutten og Nesejenta. Tidligere fisket de i hovedsak i Nordsjøen, men fisker nå mere nordover. I fjor vinter sendte de torsk fra Nord-Norge til Hanstholm med lastebil. De hadde da korte turer på havet for å få levert fisken ferskest mulig.

I deres tilfelle kjøper Båly Fisk AS fangsten av fartøyet og står som eksportør. Det er ikke som Sjømatbedriftene sier, at fisken ikke har en norsk kjøper, forklarer Reidar Fjeldskår til Kystmagasinet.

Det er langt mellom norske båter som anløper danske havner med fisk. Lastebil leverer fisken raskere siden mer fisk fiskes lengre nord. Foto Terje Engø

Sendes i stor grad med lastebil

Noen år tilbake, leverte norske fiskefartøyer mye fersk fisk direkte til auksjonene. I fjor ble det levert svært små kvantum direkte. Det skyldes blant annet det fiskes lengre nord enn tidligere, og det er derfor mer effektivt å sende fangster med lastebil til auksjonene.

Reidar Fjeldskår har bedt om å få tid til å se nærmere på innholdet brevet som tydelig insinuerer at det foregår juks, før de som bedrift og rederi kommer tilbake med flere kommentarer. Kystmagasinet har også sendt en henvendelse til Hanstholm Fiskeauktion som står for det meste av omsetningen av fersk norsk fisk og spurt om hvor store kvantum norsk fisk som ble omsatt der i fjor. Kystmagasinet kommer tilbake til saken.