
Ny motor og vannjet på redningsskøyte
Redningsselskapet fortsetter arbeider med å oppruste gamle skøyter.
Redningsskøyte fra Simrad-klassen får nytt liv gjennom en stordonasjon fra Gjensidigestiftelsen. Skøyta blir klargjort for 20 nye år i tjeneste med topp moderne løsninger, melder Redningsselskapet i en pressemelding.
Større dekk
– Skroget blir forlenget slik at arbeidsdekket blir større, en ny og mer energieffektiv drivlinje blir satt inn, inkludert nye vannjeter og nye mer miljøvennlige motorer. Dette gir høyere makshastighet, økt slepekraft og bedre sjøegenskaper, sier Maritim direktør i Redningsselskapet Gorm Hillgaar.
Ombyggingsprosjektet er del av Redningsselskapets strategi for grønnere maritim beredskap. Ved å totalrenovere robuste fartøy framfor å vrake dem, oppnår selskapet både miljøgevinst og moderne beredskapskapasitet.
Redningsselskapet har de siste årene totalombygget de eldre redningsskøytene RS 129 «Une Amundsen» og RS 127 «Anne-Lise».
Hvilken av de eldre Simrad-skøytene som oppgraderes blir bestemt ut fra beredskapsbehov. Ombyggingen skjer i 2027, med planlagt dåp i 2028.
– Det er fantastisk at Gjensidigestiftelsen nok en gang føyer seg inn i rekken av donatorer som gir store samfunnsbyggende bidrag til trygghet på havet, sier generalsekretær Grete Herlofson i Redningsselskapet.
Ingrid Riddervold Lorange, administrerende direktør i Gjensidigestiftelsen, påpeker at deres første donasjon til Redningsselskapet var nettopp til en Simrad-skøyte:
– Derfor er det ekstra gledelig å bidra til at en av disse skøytene får nytt liv.