Flere av Redningsselskapets skøyter i Simrad-klassen har blitt ombygget til en mer moderne standard de siste årene. Bildet viser dåpen av RS 127 'Anne-Lise' i Lillesand 1. april i år, som er en tilsvarende ombygget redningsskøyte i Simrad-klassen.
Det er enda ikke bestemt hvilken båt som får oppgraderingen. På bildet er tidligere oppgraderte «Anne-Lise».

Ny motor og vannjet på redningsskøyte

Redningsselskapet fortsetter arbeider med å oppruste gamle skøyter.

Publisert Sist oppdatert

Simrad-skøytene:

Redningsskøytene i Simrad-klassen driftes av frivillig mannskap. Når de har vakt, rykker de ut i løpet av et kvarter. Redningsskøytene har lavere fribord for høyere fart, og er den minste av redningsskøytene. 

Skroglengde: 13,76 meter 

Største bredde: 3,48 meter 

Dypgang: 0,69 meter 

Framdrift: To dieselmotorer med vannjet 

Slepekraft: 2,7 tonn (bollard pull) 

Toppfart: 38 knop 

Byggemateriale: Aluminium 

Redningsskøyte fra Simrad-klassen får nytt liv gjennom en stordonasjon fra Gjensidigestiftelsen. Skøyta blir klargjort for 20 nye år i tjeneste med topp moderne løsninger, melder Redningsselskapet i en pressemelding.

Større dekk

– Skroget blir forlenget slik at arbeidsdekket blir større, en ny og mer energieffektiv drivlinje blir satt inn, inkludert nye vannjeter og nye mer miljøvennlige motorer. Dette gir høyere makshastighet, økt slepekraft og bedre sjøegenskaper, sier Maritim direktør i Redningsselskapet Gorm Hillgaar.

Ombyggingsprosjektet er del av Redningsselskapets strategi for grønnere maritim beredskap. Ved å totalrenovere robuste fartøy framfor å vrake dem, oppnår selskapet både miljøgevinst og moderne beredskapskapasitet. 

Redningsselskapet har de siste årene totalombygget de eldre redningsskøytene RS 129 «Une Amundsen» og RS 127 «Anne-Lise».

Hvilken av de eldre Simrad-skøytene som oppgraderes blir bestemt ut fra beredskapsbehov. Ombyggingen skjer i 2027, med planlagt dåp i 2028. 

– Det er fantastisk at Gjensidigestiftelsen nok en gang føyer seg inn i rekken av donatorer som gir store samfunnsbyggende bidrag til trygghet på havet, sier generalsekretær Grete Herlofson i Redningsselskapet.

Ingrid Riddervold Lorange, administrerende direktør i Gjensidigestiftelsen, påpeker at deres første donasjon til Redningsselskapet var nettopp til en Simrad-skøyte: 

– Derfor er det ekstra gledelig å bidra til at en av disse skøytene får nytt liv.