Orfjord klar om snaut tre uker

Kystnotbåten «Orfjord» sjøsettes på fredag etter forlenging. Da har fartøyet vokst i lengde fra 34,65 meter til 40,85 meter. «Orfjord» ble bygget som «Brattskjær» og overlevert fra Vestværftet i Hvide Sande i februar 2013.

Publisert Sist oppdatert

I januar 2018 kjøpte først Sulebas AS i Solund i Sogn og Fjordane båten, før den tre måneder senere ble solgt videre til Sandøy AS på Averøy på Nordmøre. Det viste seg raskt at det var behov for en større båt og Thyborøn Skibs og Motor fikk oppgaven med å plusse på lengden med hele 6,20 meter.

Omfattende jobb

Slik skal "Orfjord" se ut etter at den er forlenget ifølge tegningene som er laget av Seacon AS i Måløy.

Neste fredag er det planen å sette båten på vannet igjen. Deretter blir den liggende ved kai her i et par uker til. Dette har vært en stor jobb, sier daglig leder Tage Hansen til Kystmagasinet.no

«Orfjord» ankom Thyborøn 8. november og ble kuttet i to med vannjet istedenfor med skjærebrenner. Nå har nye seksjoner kommet på plass og skroget er sveiset sammen.

"Orfjord" ble levert som "Brattskjær" fra Vestværftet i Hvide Sande i februar 2013. Foto Terje Engø

Godt lastet med kvoter

«Orfjord» er godt lastet med kvoter som gir fartøyet mulighet til å fiske 536 tonn torsk. 236 tonn sei og 1161 tonn hyse nord for 62 grader. De pelagiske kvotene består av 1506 tonn NVG-sild og 237 tonn makrell. Det er også forventet at det blir søkt om tillatelse til å delta i fisket etter makrellstørje. Selv om det er sent når fartøyet i første halvpart av mars forlater Thyborøn, burde det være tid til å ta hele eller deler av torskekvoten før årets skreifiske er slutt. Hvis ikke vil det bli et travelt år om alle kvotene skal tas.