En spennende serie av sunne, smakfulle og lettlagde lakseprodukter har tatt steget ut i det norske markedet. – Dette er noe som alle vil like, sier produsenten.

Gjennom flere år har sjømatkonsumet i Norge vært i jevnt fall, viser en undersøkelse fra Norges sjømatråd. Dette gjelder spesielt i aldersgruppen under 34 år, hvor konsumet har falt med hele 46 prosent siden 2012. En av de viktigste årsakene til nedgangen er at konsumentene synes at utvalget av lettlagde sjømatprodukter i butikkene er for dårlig.

Dette er en problemstilling som Stranda-bedriften Platina Seafood nå vil løse gjennom sin produktserie EatSalmon, som de har utviklet i samarbeid med Tine. Ved å benytte utelukkende norsk laks, smakfulle og fyldige meierivarer og en unik krydderblanding, produserer de flere varianter av burgere, pølser, frikadeller, bolinhos og gratenger – som både er sunne, lette å tilberede og som raskt kan bli en ny favoritt på middagsbordet.

– Vi ønsker å tilby bearbeidede lakseprodukter som alle liker. Dette er en gyllen anledning for barn og de som ellers ikke liker tradisjonelle fiskeretter til å få i seg mer fisk, sier André Skarbø, daglig leder i Platina Seafood.

Prisbelønte produkter

Produktene fra EatSalmon er et sunt alternativ til mange av de bearbeidede produktene vi er godt kjent med fra kyllingog kjøttindustrien. Lakseproduktene inneholder mer proteiner, mindre og sunnere fett, og har skummetmelk som eneste kilde til sukker. De fleste av produktene er i tillegg glutenfrie.

Den den sunne profilen går ikke på akkord med smaken. I siste arrangerte NM for sjømatprodukter i 2018 vant EatSalmon gull for sin lakseburger med jalapeno & ost, og fikk sølvmedalje for laksepølsen med chili & ost. En del av den gode smaken kommer av at det ikke er tatt noen snarveier i sammensetningen av ingredienser.

– I burgerne er det 74% prosent laks. Og meieriproduktene fra Tine bidrar til å berike fiskematen på en ernæringsmessig god måte. I tillegg gir det god smak, og bidrar til at vi får en fin og god konsistens og fylde i de ferdige produktene, sier Hanne S. Drege, produktog markedsansvarlig for EatSalmon.

Raskt, enkelt og barnevennlig

Undersøkelsene fra Norges sjømatråd peker også på at konsumentene synes det er vanskelig og tidkrevende å tilberede sjømat, noe som er en viktig årsak til at fisken velges bort. Alle produktene fra EatSalmon er både raske og enkle å tilberede, og egner seg like godt på grillen som i stekepannen eller ovnen.

Smaksprofilen i de ulike produktene er utviklet til å erstatte kjøttog kyllingbaserte ferdigretter, og kan derfor nytes med det samme tilbehøret vi er vant med. Samtidig passer de like godt som et spennende alternativ til fisk i de mer tradisjonelle fiskerettene.

Barn og ungdom, som ofte er fiskens hardeste kritikere, har også vist seg å sette pris på produktserien fra EatSalmon. Helt fra starten har de nemlig testet produktene i barnehager, skoler og i sosiale sammenhenger – med overveldende god respons.

–Dette er kvalitetsprodukter av norsk laks, som er produsert i Norge. Vi gleder oss til å kunne tilby EatSalmon til alle som ønsker å spise mer fisk. Og i fremtiden håper vi at enda flere vil sette pris på bearbeidede lakseprodukter, sier Hanne S. Drege.