DEL

Det ble i fjor solgt cirka 32 millioner bokser makrell i tomat i Norge i fjor. Markedet vokser raskt og nye produkter kommer jevnlig ut på markedet. For ti år siden, i 2001, ble det solgt 16,7 millioner bokser.


( 31.05.2011 )

[raw]

Siden da har markedet vokst formidabelt. Den absolutte markedslederen er Stabburet. Flere og flere merker sloss om markedsandeler i det lukrative markedet.

– Vi har de to siste årene økt salget med 21 prosent og hadde i fjor 84 prosent av det norske markedet, målt i antall solgte enheter. I fjor solgte vi 27 millioner enheter Stabburet-Makrell, nok til cirka 100 millioner brødskiver, opplyser kommunikasjonsdirektør Dag Olav Stokken til Kystmagasinet.

 

Markedsleder i 53 år
Stabburets makrell i tomat kom på markedet i 1958 og har vært markedsleder i 53 år. I mars 2008 ble den siste norske boksen med Stabburets-Makrell produsert ved fabrikken i Øyenkilen i Fredrikstad. Da ble produksjonen av det tradisjonsrike produktet flyttet til det Orkla-eide Abba Seafood i Kungshamn i Sverige. Men selv om produksjonen ble flyttet ut av Norge har det i liten grad hatt innvirkning på nordmenns appetitt for produktet.

Gjennom tidende har det vært flere norske konkurrenter i markedet. Firda Canning i Måløy la i mange år makrell i tomat på boks. Men de som flere andre har forsvunnet ut av markedet, eller flyttet produksjonen til utlandet. Den nest største produsenten er Sandanger AS i Gjerdsvika på Sunnmøre. De kom allerede i 1987 med et alternativt makrellprodukt, ”Peppermakrell”. Siden har de også kommet med makrell i tomat. Begge produktene selges under eget merke, Sunnmöre. Disse selges nå gjennom COOP, Norgesgruppen (Meny, Ultra, Centra, Jacobs, SPAR, KIWI og Joker) og Rema 1000.

I tillegg til eget merke er Sandanger AS blant annet produsent av COOP sine hermetiserte makrellpålegg, Reitangruppens private merke og Eldorado. Rema fører også sitt eget private merke, Landlord makrell i tomat, som produseres ved International Fish Canners (Scotland) Ltd i Fraserburgh.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.