DEL

Nordlaks Transport AS har tatt i bruk sitt nybygg, ”Bjørg Pauline”, som med målene 70×15 meter og lasteromsvolum på 2.800 kubikkmeter, seiler opp som verdens største brønnbåt.


( 10.01.2011 )

[raw]

Dette er Vaagland Båtbyggeri sitt siste nybygg, og nummer 142 i rekken. Naval Consult på Raudeberg har stått for designet.

 

Brønnbåten, som har en prislapp på rundt 200 millioner kroner, vil gå i trafikk mellom Børøya og anleggene i Lofoten, Vesterålen og Sør-Troms. Dette er et svært avansert nybygg, med de nyeste teknologiske løsningene. Dette er en såkalt åpen brønnbåt, med ventiler for inntak av sjø foran og utslipp akter. Vannet UV-behandles og renses før det går ut, for å hindre smittespredning. Man kan også behandle vannet som tas inn, for å unngå bakterier.

 

Dette er ikke den lengste brønnbåten som er bygget, men med hensyn til lastekapasitet er ”Bjørg Pauline” likevel verdens største i sitt slag. Volumet på 2.800 kubikkmeter er fordelt på to tanker for levende fisk, laks, ørret, torsk og smolt. Hver tank er utstyrt med automatisk skyveskott for trykklossing. Båten har videre oksygenanlegg, og for å sørge for stabilt oksygeninnhold i tankene er det installert overvåkingsanlegg, med blant annet oksygengenerator og luftkompressor. Videre er nybygget utrustet med ozonanlegg for desinfeksjon av tankene.

 

  

Den nye brønnbåten er i ferd med å ta om bord en av sine første laster.


”Bjørg Pauline” har hydrogenperoksidanlegg for avlusning av fisk, og filtrene om bord er så fine at de ikke bare tar lus, men også luseegg. Båten er utstyrt med incinerator som forbrenner lakselus og annen forurensing. Av utstyr ellers kan nevnes automatisk doseringssystem for oksygen og ozon, automatisk tankvaskesystem og videoovervåking av lasterom fra broen. MMC Tendos er hovedleverandør på laste- og lossystem, sirkulasjonssystem, sorteringssystem, vannbehandlingssystemer og automasjonssystem.

 

Når det gjelder dekksmaskineri har Rapp Hydema levert vinsjene på dekk, mens kranene er av typen Palfinger. Av utrustning på dekk kan også nevnes Triplex dekkskran med Rapp nottrommel. Bergen Hydraulikk har levert hydraulisk aggregat. Strømforsyningen om bord ivaretas av fem Cummins dieselaggregater. To av disse er på 931 kW hver, mens to andre identiske er på 470 kW. Havneaggregatet er på 92 kW.  

 

Den nye brønnbåten har vært under planlegging i to og et halvt år. Den ble opprinnelig kontrahert av Startrans. Skroget er bygget ved Bomex 4M i Serbia, og den halvferdige båten ble slept til Vågland tidligere i år for oppsetting i tørrdokk og motering av overbygg, maskineri og komplett utrustning. ”Bjørg Pauline” har dieselelektrisk fremdrift, bestående av to Siemens elektromotorer, hver på 1230 kW samt to frekvensomformere, hver på 1270 A. Finnøy har levert gir og propellanlegg i dyse mens Rolls Royce har tatt seg av manøvreringen, med levert av flap ror og Tenfjord styremaskin. Brønnbåten har to sidepropeller, hver på 425 kW.

 

”Bjørg Pauline” er innredet for et mannskap på 10, og båten er blant annet utstyr med romslige lugarer, messe, dagrom, bysse og proviantrom. Nybygget er bygget i henhold til Det Norske Veritas regler 1A1-EO, og godkjent av Sjøfartsdirektoratet og for fartsområde Europeisk norsk for 40 grader.

 

 

Hoveddimensjoner:

Lengde over alt   70,00 m
Lengde p.p.   65,00 m
Bredde på spant  15,00 m
Dybde i riss hoveddekk  6,90 m
Dybde i riss brønndekk  5,80 m
Dybde    6,10 m
Lasterom/fisk-tanker  2870 m3
Brennolje   240 m3
Ferskvann   55 m3
Vannballast   290 m3
Bruttotonnasje   2176 BT

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.