DEL

På den store fiskerimessen Nor-Fishing i august vil Wärtsilä presentere et helt nytt designkonsept som kan bli fremtiden for kombinerte snurpere og trålere.  Den viktigste nyvinningen er et skånsomt håndteringssystem for fisk, som transporterer snurpefangsten fra nota og inn i tankene med nedkjølt sjøvann uten bruk av fiskepumpe.


( 25.06.2012 )

[raw]

Wärtsilä Ship Design har over 40 års erfaring med design av unike fiskefartøy som oppfyller høye kundekrav til lavt drivstofforbruk, optimalisert skrog, og operasjonell fleksibilitet. Basert på denne erfaringen har selskapets skipsdesignere, i tett samarbeid med Wärtsiläs industridesignavdeling, utviklet et helt nytt fartøykonsept for kombinerte snurpere/trålere. Den nye fartøyløsningen, som foreløpig har betegnelsen ”Gentle Fish Handling Concept”, vil bli presentert for fiskeribransjen på messen Nor-Fishing i Trondheim 14. til 17. august.

 

– En av hovedmålsetningene for utviklingsarbeidet har vært å finne fram til et mer skånsomt håndteringssystem for fisken som tas om bord fra snurpenota. Vi har landet på et forslag om å utstyre skipet med en innretning som transporterer fisken fra nota og ned i nedkjølte saltvannstanker uten bruk av fiskepumpe. Innretningen behandler fisken mer skånsomt enn noe av det vi har sett på fiskebåter tidligere, og dette vil være med på å sikre fiskens kvalitet helt frem til fiskemottaket, forklarer Wärtsiläs erfarne skipsdesigner Trygve Eiken.

Det nye fiskefartøyskonseptet. Tegning: Wärtsila.

 

Administrerende direktør i Wärtsilä Ship Design Norway, Ove Wilhelmsen, poengterer at det nye håndteringssystemet foreløpig er på idéstadiet.

 

– Det gjenstår fremdeles å gjennomføre detaljstudier og beregninger som kan verifisere at løsningen lar seg realisere, men vi har tro på at dette er fullt mulig. Ved å presentere fartøykonseptet allerede nå, ønsker vi å gå i dialog med fiskeribransjen. Vi håper potensielle kunder, fiskerifaglige miljøer og leverandører av fiskeriutstyr vil gi oss tilbakemeldinger på om konseptet vårt er veien å gå i utviklingen av framtidens snurpere/trålere, sier Wilhelmsen.

 

Skiller seg ut
En annen viktig målsetning for Wärtsiläs arbeid i utviklingen av Gentle Fish Handling Concept har vært å bedre arbeidsmiljøet for mannskapene om bord. Det har designerne blant annet løst gjennom å utstyre det nye fartøykonseptet med en overbygd trålbinge akter, der trålen tas inn gjennom en luke i overbygget.  I tillegg til å gi bedre arbeidsforhold og økt sikkerhet for mannskapet, gir dette også beskyttelse mot vær og vind for trålvinsjer og annet teknisk utstyr som nå blir plassert under tak. En annen kvalitet ved designet er en egen etasje over broen, som kan benyttes til rekreasjonsrom, utstyrsrom, eller som observasjonspost dersom fartøyet også har forskningsoppgaver.

 

Gentle Fish Handling Concept er basert på en effektivt og god skrogdesign, som Wärtsilä har levert mange av til kunder i inn- og utland. Den største endringen i skroget er en ny baugform. Sammen med overbygget bidrar baugen til at skipet får et distinkt designuttrykk, som skiller seg klart fra tradisjonelle snurpere/trålere.

 

– Vi har lagt vekt på å utvikle en ren og helhetlig design, som understreker Wärtsiläs posisjon som ledende leverandør av integrerte løsninger til den marine industrien, framhever Ove Wilhelmsen. Hvert tredje skip på verdenshavene har i dag framdriftsystem levert av Wärtsilä, og konsernet kan tilby en rekke framdriftsløsninger som vil være aktuelle på Gentle Fish Handling Concept.

 

– I konseptstudien har vi ikke gått inn på konkrete framdriftsløsninger. Men til et skip som dette vil både Wärtsiläs dieselmekaniske framdriftsanlegg, samt våre hybridanlegg som kombinerer dieselmekanisk og dieselelektrisk framdrift, være naturlige valg. Jeg føler meg dessuten trygg på at vi vil være klare med en dualfuel-løsning for drift med naturgass (LNG) innen markedet signaliserer at det er klart til å satse på gass også innen fiskeri, sier Wilhelmsen.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.