DEL

Halvors Tradisjonsfisk AS i Tromsø er en liten bedrift med fem millioner i årlig omsetning og fem ansatte på heltid. Dette er ikke bedriften du venter å finne på en internasjonal sjømesse som European Seafood Exposition i Brussel. Boknafisk, utbløtt tørrfisk og klippfisk høres både traust og for norsk ut.


( 29.06.2012 )

[raw]

– Vi har fått overraskende god respons. Det er første gang vi deltar på en stor internasjonal sjømatmesse. Vi ble invitert av Innovasjon Norge og takket ja til å delta. Det som har vært interessant er at vi har hatt en hel del portugisere, italienere og spanjoler på besøk, sier daglig leder Svein Ingvar Bjørndal i Halvors Tradisjonsfisk til Kystmagasinet.

Bedriften med fem millioner i årlig omsetning, etablert i 2000, er kanskje den minste norske bedriften med egen stand på den enorme messen. Det de søker er kunder som vet å verdsette kvalitet, ikke kvantum. Produktene til bedriften selges i hovedsak til kunder i Nord-Norge. 70 prosent går til restaurant, 30 prosent til butikker. Alle dagligvarebutikker i Tromsø har produktene i sitt sortiment.

– Vi vanner ut tørrfisk og klippfisk og fryser produktene. Det gir lengre holdbarhet enn om de skulle bli omsatt som kjølevare. Forskjellen på holdbarheten til fersk utvannet tørrfisk og fryst utvannet tørrfisk er 18 måneder mot sju dager. Selv om en vare er fryst, tar det atskillig kortere tid å tine enn å vanne ut både tørrfisk og klippfisk, sier Bjørndal.

I det spanske markedet har både islendinger og færøyinger hatt stor suksess med ferdig utvannede produkter. Konsumentene ønsker å kunne tilberede en middag raskt og effektivt, ikke bruke flere dager på tilberedning. Samtidig er det fullt ut mulig å tilby rimeligere gryteklare produkter hvis pris er viktigst.

– Vi er ikke ute etter å være billigst. Vi vil gjerne tilby både tradisjon og kvalitet. Det vil vi selv om vi må erkjenne at konkurransen er tøff. I Norge har vi lykkes. Vi er en nisjebedrift som satser på kvalitetsprodukter. At vi har lykkes med å få unge mennesker til å spise våre sjømatprodukter, – og ikke minst viktig – bedriften går i pluss. Det ser vi som bekreftelse på at det vi gjør er riktig, sier Bjørndalen.

De siste fire regnskapsårene, til og med 2011 viser en økning i omsetning fra 3,4 til 4,9 millioner og et driftsresultat før skatt som viser en stigning fra 89.000 kroner i 2008, til 163.000 i 2009, 190.000 i 2010 og 281.000 i 2011. Bedriftens lønnsomhet har med andre ord økt mer enn omsetningen. Det er kanskje rett tid for å bringe en lokal suksess videre, fra Tromsø og ut i den store verden.

Få norske, og ikke særlig mange færøyske eller islandske eksportører av klippfisk har satset på å få fotfeste i den mest eksklusive delen av markedet for gryteklare klippfiskprodukter. I Italia er det flere bedrifter som vanner ut tørrfisk og pakker denne for salg. Men de er alle mye mer volumorienterte enn Halvors Tradisjonsfisk.

–  Vi har tro på at vi kan få innpass i markedet utenfor Europa. Våre produkter er ikke mange. Klippfisk av torsk og sei, boknafisk og tørrfisk er ingen stor produktportefølje. Men vi bruker mye tid på å skaffe oss det aller beste råstoffet fra leverandører vi vet leverer kvalitet, forteller Bjørndalen.

Klippfisk og tørrfisk er internasjonalt kjente produkter. Boknafisk er derimot en variant av tørrfisk som er lite kjent i utlandet, men som har lange norske tradisjoner, i første rekke i Nord-Norge. Den lages av torsk som tørkes på hjell eller vegg i en eller to uker. Den kan være både usaltet, men også saltet. Tørkingen er kort fordi den skal være tørr utenpå, men bløt inni. Fisken sies å være bokna når den er tørr å ta på, men fortsatt myk ved ryggbeinet.

Kanskje blir European Seafood Exposition 2012 stedet norsk boknafisk gjorde sin virkelige entré i det europeiske markedet. Det er håpet til Bjørndalen. Da vi snakket med ham få timer før stengetid siste dag av messen var optimismen kraftig styrket. Det hjalp garantert også at bedriften var finalist i Seafood Prix d’Elite. Tradisjonsmat har ikke pleid å dominere denne prisutdelingen.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.