Rederiet bak Åkerøy Kystfiske og satsningen på en ny Malo 36, består av de tre unge brødrene Pettersen, som for fem-seks år siden gikk fra oljenæringen til fiskerinæringen. De siste årene har de eid flere eldre Malo-sjarker, og verftet Jemar Norpower synes derfor det er ekstra hyggelig for at de nå investerer i en ny Malo sjark.

Nybygget har fått navnet M/S Åkerøyværing. Dette er en velutstyrt Malo-sjark som har målene 10.99 x 4,45 meter. Båten har stor dekksplass og et lasterom på hele 18 kubikk. Det romslige styrehuset har en sittegruppe med panoramautsikt og en bysseseksjon med keramisk stopp plassert på babord side med en velutstyrt styreposisjon for skipperen på styrbord. Nede foran finnes tre lugarer, et stort bad med varmekabler i dørken, samt elektrisk WC, vask, dusj og bra med skapplass.

Glimt fra innvendige og utvendige deler av den nye Malo-sjarken.

Av ekstra varmekilder i båten finnes en kabolabrenner og et Nogva aggregat (QLS 7,7, ST). Hovedmotor består av en Nogva Scania D109 70M, 9,3 loter, som yter 300 hk ved 1.800 omdreininger. Også giret er av merket Nogva (HC168). Det samme er en firevinget propell, mens Sleipner har levert hydraulisk sidepropell foran på 420 hk og akter på 240 hk. Sjarken er utrustet med snurrevadvinsj fra Lorentzen og TMP 500L kran fra Meydam, og nybygget er også tilpasset fremtidig garndrift. Videre kan det nevnes at båten har midtskott og er godkjent for å kjøre bulk.

Glimt fra innvendige og utvendige deler av den nye Malo-sjarken.

Av leverandører kan nevnes at Helle Nor Marine har levert lys inne, Navico en elektronisk utstyrspakke, Retronic – elektronikk, Farco – kolabrenner, Nogva som nevnt motor, hjelpemotor, gir og propell, Sleipner – sidepropell og baugpropell, Nor-Sap – styrestol, PUR fender – fendere, Libra – dører, Troldmyr Møblefabrikk – interiør, Strigin Säkerhetsglass – vindu, Transmotor Norge – motorromsvifte og Meydam – kran.