Tysk flåte har ikke vært forunt mange nye pelagiske trålere. Men med overleveringen av nybygget Kristin har tysk fiskeflåte fått sitt pelagiske flaggskip.

Da verftet som skulle bygge skroget til Kristin uventet kastet kortene, var dette et hell i uhell. Byggingen av skroget ble flyttet til Karstensens Skibsvæfts eget skrogverft i Polen. Parallelt med dette hadde tyske forskrifter om kapasitet til fiskefartøyer blitt endret fra tillatt grense for tonnasje på 800 bruttotonn til 1000 brutto tonn. Dermed kunne rederne, i samarbeid med verftet, endre tegningene og få et fartøy med større kapasitet.

Hovedmotor er en MAK 8M25 med ytelse på 2.309 kW.
Hovedmotor er en MAK 8M25 med ytelse på 2.309 kW.

Tysk med svenske eiere

Selv om fartøyet drives av det tyske selskapet Kristin Fischereigesellschaft mbH, er det eid av svenske Kristine Fiskeri AB i Donsö i den svenske skjærgården, en god norsk mil sørvest for Gøteborg. Bak det svenske selskapet står Örjan Carlsson, som er styrmann, Ola Hansson, som er skipper og Dan Bergman, som er maskinsjef. Alle er bosatt på Donsö, som er selve hjertet i de svenske, pelagiske fiskeriene.

Fartøyet som har største lengde på 53,55 meter og bredde på 11,20 meter, har RSW-tanker med kapasitet på 1.080 kubikkmeter, fordelt på åtte tanker.

Kristin har valgt elektriske vinsjer og fiskepumper fra MacGregor Rapp Marine.

Elektriske vinsjer og fiskepumper

Rederne har valgt å gå for en elektrisk vinsjpakke levert av MacGregor Rapp Marine. Den består blant annet av to 50 tonns trålvinsjer og to 60 tonns nettromler. Samme leverandør har også levert alle andre vinsjer, samt to elektriske 16-tommers fiskepumper. Pumpene er de første elektriske fiskepumpene som er levert til et pelagisk fiskefartøy i Nordsjøområdet.

Dekkskraner er levert av irske Sea Quest, mens Karstensens Skibsværft har designet og bygget silekassen.

Hovedmotor er en MaK 8M25 med ytelse på 2.309 kW. Den er koblet til et Reintjes reduksjongir med kraftuttak (PTO), koblet til en AvK Cummins DSG 1200 Kw akselgenerator. Propellen, som er levert av Cat Propulsion, har diameter på 3.800 millimeter. Hjelpemotorer er to John Deere som hver yter 127 kWe ved 1.500 rpm.

Messe og dagrom er trivelige og lyse steder å oppholde seg.

Skal levere til både industri og konsum Kristin skal fiske etter brisling, tobis og sild for både konsum og industri. Fartøyets RSW-anlegg er designet for rask og effektiv nedkjøling av fangsten for å sikre optimal kvalitet. Anlegget består av to Johnson Controll aggregater hver med ytelse på 700 kW/605.000 kCal. Med svenske eiere er det selvsagt valgt et vakuumpumpesystem produsert av Önnereds Welding AS. Det består av to 66 kW kompressorer og to tanker hver på 2800 liter.

Dagrommet er praktisk og har, som seg hør og bør, en storskjerm.

Ifølge verftet er Kristin et helt nyutviklet design hvor det har vært fokus på effektivitet og sikkerhet. Innredning og arrangement er optimert og skreddersydd i henhold til ønsker og krav fra rederiet. Selv om det står Cuxhafen som hjemmehavn på Kristin, kommer fartøyet nok til å være like mye i havn i steder som Skagen og Donsö, som i tyske havner. Men uansett har Tyskland endelig fått et topp moderne stort pelagisk fartøy i sin flåte.

Kristin har en godt utstyrt bro.