DEL

Frydenbø Industri har nylig nyetablert et strategisk samarbeid mellom tre solide leverandører til det norske maritime proff-markedet. Samarbeidet mellom Frydenbø, Helseth og Kumera fokuserer på komplette fremdriftspakker, med spesiell vekt på det voksende markedet for mindre servicefartøy innenfor havbruk/fiskeri.


( 11.08.2017 )

Nyheten vil bli nærmere presentert på Aqua Nor, og den nyutviklede inline hybride fremdriftslinjen er et viktig satsningsområde utover konvensjonelle fremdriftspakker.

Frydenbø Industri har siden starten i 1916 levert over 83.000 dieselmotorer i det norske maritime markedet. Av mindre motorer, har Frydenbø siden 1993 samarbeidet med FPT, som er en av verdens største produsenter av dieselmotorer. Selskapet leverer også større fremdriftsløsninger gjennom et samarbeid med ABC og Baudouin.

50-års erfaring

Selskapet har, siden 1923, levert vribare propellanlegg. SABB HVP giret, som har vært levert fra 1979, vil bli videreført gjennom samarbeidet med Kumera. Kontrollsystem er en viktig del av et totalt fremdriftsanlegg, og leveres som en integrert del av pakken. Det kan nevnes at Kumera AS (tidligere Norgear) har mer enn 50 års erfaring med utvikling og produksjon av marine gir, og de gjennomfører for tiden en betydelig investering og satsing på fremdriftsgir.

Samarbeidet med Frydenbø Industri knyttet til det eksisterende HVP-sortimentet, videreutviklingen av dette, samt utvikling av et eget Kumera fremdriftsgir-spekter, vil gjøre Kumera til en attraktiv leverandør av gir til marine fremdriftsløsninger opp til rundt 4 MW.

Vribare propellanlegg

Når det gjelder Helseth AS er dette en veletablert leverandør av propeller, som har en meget sterk posisjon innenfor ulike fartøystyper. Et stort antall servicefartøy i oppdrettsnæringen har vribare propellanlegg fra Helseth, og selskapet har stort fokus på å bidra med propeller tilpasset forbedrede fremdriftsløsninger (diesel-mekanisk, batterielektrisk, hybrid, etc.).

Frydenbø Industri opplever en sterkt økende interesse fra sine kunder knyttet til videreutvikling og forbedring av fremdriftskonsepter. Alliansen mellom de tre selskapene bidrar til at Frydenbø vil være en aktiv pådriver i denne utviklingen, og beholde posisjonen som sine kunders foretrukne partner.

Skreddersydd fremdriftsløsning

Teamet i selskapene har det siste året jobbet målrettet for å kunne tilby en skreddersydd hybrid-løsning. Et konsept er nå klart, som tilfredsstiller kundene sitt krav til sikkerhet, pålitelighet og økonomi. Det nye konseptet vil være tilgjengelig for installasjon i fartøy fra 1. januar 2018.

Hybridsystemet er basert på en elektromotor mellom dieselmotoren og giret. Ved å ha tre integrerte clutcher, oppnås full fleksibilitet i forhold til å operere propell og PTO-uttak samtidig, eller separat. Dette kan kjøres med drift kun med dieselmotor, kun elektromotor, eller begge motorene samtidig.

Sømløs overgang

Et nytt kontrollsystem gir sømløs overgang mellom diesel og elektrisk drift, og optimal utnyttelse av potensialet i det vribare propellanlegget. Med identiske dimensjoner som eksisterende gir, tilbys denne meget kompakte hybrid-løsningen kostnadseffektive integrasjonen i eksisterende fartøy, uten endringer på propell og dieselmotor.

Hybridløsningen vil redusere drivstofforbruk og eksosutslipp. Dette reduserer igjen driftskostnadene betydelig, og forbedrer arbeidsmiljøet, særlig under arbeid ved kai eller ved lav hastighet.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.