Ikke før er aquasjarken Signe levert før Grovfjord Båtbyggeri tar fatt på neste nybygg.

To nye skrog, til byggnr 53 og 54, er under bygging i Riga, Latvia. Det første skroget skulle etter planen ankomme Grovfjord allerede i midten av mai, mens det neste blir levert i sommer.

-Vi starter utrustingen av fartøyet så snart vi har skroget på plass, forteller driftsleder Marius Sjøvoll til Kystmagasinet i begynnelsen av mai.

Hektisk periode

Han legger til at de er inne i en hektisk periode ved verftet med mange av sine faste kunder inne til service, oppdrag for oppdrettere og to nye fiskebåter på gang. Tross mye oppdrag og aktivitet er han opptatt av at kundene skal få levert fartøy av høy kvalitet.

-Vi skal stå inne for det vi leverer. Derfor har vi fokus på kun å bygge ett til to fartøy om gangen. På den måten har vi bedre kontroll på hele prosessen og kan levere kvalitetsbåter. Vi ser at mange ønsker å tenke nytt når de skal skaffe seg ny båt, samtidig som de er opptatt av pris, kvalitet, nærhet til bygger og bevisste på valg av utstyr.

Driftsleder Marius Sjøvoll (tv) og daglig leder Vidar Sjøvoll.

Prisstigning

Svakere kronekurs, spesielt opp mot euro, har derimot påvirket kostnadene ved å bygge skrogene utenfor Norge.

-Vi har merket at svakere kronekurs i forhold til euro har gjort byggingen dyrere. Vi har fått en økning på 10-15 prosent, som spiser opp noe av fortjenesten, men vi prøver å ta vår del av kaka. Vi har også merket det på prisstigning hos våre leverandører i utlandet, og da gjelder det særlig aluminiumsprisene, sier Sjøvoll.

Også Covid19-situasjonen gjorde at det var unormalt stille de siste ukene før påske. Planlagte serviceoppdrag ble utsatt til etter påske.

-Men vi har opplevd at etter påske har telefonen begynt å ringe igjen, og flere ønsker å ta båtene sine hit både for små og større prosjekter.

Verftet har mange faste kunder som skal ha service etter vintersesongen er over.

Samarbeid

Verftet ferdigstilte og leverte sitt første nybygg på 30 år, Sofie (byggnr 50) i februar 2018. Deretter ble Meybell (byggnr 51) levert i slutten av juni i fjor, og nå er tredje nybygg fra Grovfjord-verftet, Signe (byggnr 52) overlevert til sine eiere. Byggingen av sistnevnte var ikke helt uten dramatikk.

-Vi hadde en liten brann i verkstedet, som gjorde at vi mistet litt tid og måtte utsette byggingen, forteller Sjøvoll.

De har et godt samarbeid med NSK Ship Design i utvikling av en serie fiskebåter i lengdene 10,99, 12,99 og 14,99 meter. Dette er nyutviklede fiskebåter med innovative og moderne egenskaper, løsninger og design. Siste nybygg, Signe, har fått betegnelsen aquasjark ettersom den er en kombinasjonsbåt, både for fiskeri og oppdrett.

Grovfjord Båtbyggeri har lange tradisjoner innen båtbygging, vedlikehold og ombygging.

Mye vedlikehold

Grovfjord Båtbyggeri har over 100 års erfaring med nybygg i tre, stål og aluminium. Likevel konsentrerte de seg om vedlikehold og ombygginger fra midten av 1980-tallet og frem til byggingen av Sofie for om lag tre år siden. Vedlikehold og service av fiskebåter er fremdeles en av pilarene til verftet. Foruten stål og aluminiumsbåter er de ett av få verft som tar imot trebåter for service.

-Det er fremdeles en del trebåter igjen i fisket, og vedlikehold av trebåter er en ting vi gjør og har spesialkompetanse på, forteller Sjøvoll.

De senere årene har også oppdrag for oppdrettsnæringen, med tanke på service av arbeidsbåter og fôrflåter, økt i omfang. -Vi er midt i smørøyet med tanke på oppdrett. Det er et stort marked rundt oss for servicebåter, og oppdrettsnæringen skal ha skryt for at de bruk lokale verksteder og servicebedrifter, sier han videre.

Siste finpuss på garnrenna som skal om bord i nybygget MS Signe

Gitt et løft

Det har vært satset stort for å øke aktiviteten ved verftet de siste årene. I 2017 stod den nye slipphallen klar, og i oktober i fjor satte selskapet opp nytt administrasjonsbygg i tilknytning til de gamle lokalene, som de renoverte. Nye slipphall og fasiliteter for de ansatte har også gitt verftet et løft. Til tross for at de har mange oppdrag og opplever gode tider, er det utfordringer. Å skaffe riktig kompetanse har vært vanskelig, og selskapet må ofte til utlandet for å skaffe fagfolk. De strekker seg langt for å hjelpe dem som kommer.

-Det er vanskelige tider for å rekruttere fagfolk her hjemme, og det er få norske ungdommer som satser på denne type yrkesfag. Vi legger derfor i mye ressurser for at de som kommer skal etablere seg her med hus og familie, sier Marius Sjøvoll til slutt.