DEL

Norwegian Electric Systems (NES) kan med glede annonsere flere nye kontrakter. Dette betyr at ordrereserven til NES har passert 500 mill NOK. Etter tøffe år med stor nedgang i ordremengden innen offshore segmentet har ferge, oppdrett- og fiskebåt segmentet fått en kraftig oppsving.


( 15.08.2017 )

NES har fokusert på nye markeder og opplever stor interesse og suksess med sitt nye Odin`s Eye® DC grid system samt sine batteri/ hybride løsninger.

«Vi har beholdt optimismen i et vanskelig marked, tenkt langsiktig og videreutviklet eksisterende og nye produkter,» sier Tor Leif Mongstad, CEO i NES. «Vi har hatt høyt fokus på nye markeder og det at vi nå har tidenes største ordrereserve, bekrefter at vi har lykkes med det.»

Fjord 1 ferge – designet av HDS.

Hybrid fremdrift til 5 ferger

Norwegian Electric Systems skal levere hybride fremdriftssystemer til Fjord 1`s fem nye ferger som skal bygges på Havyard Ship Technology i Leirvik. Dette er den største ordren i NES sin historie. Leveransen omfatter NES` ultra raske DC system, Odin`s Eye®, og sikrer trygg opp- og utlading av batteriene.

«Vi er stolte over tilliten som Fjord1 viser ved å bruke NES som systemleverandør til disse fergene. Det viser at vi har kunnet tilby den beste tekniske løsningen og har kompetansen som trengs for disse komplekse og svært avanserte batteridrevne fartøyene,» sier Stein Ruben Larsen, VP sales i NES. «Fergestrekningen Hareid-Sulesund er teknisk sett den mest krevende helelektriske strekningen tilbudt i Norge,» fortsetter Stein Ruben.

Prosessen fra tegnebrettet frem til ferdig spesifikasjon har vært krevende, samtidig som samspillet mellom designer (Havyard Design & Solutions), reder (Fjord1) og system integrator (NES) har fungert svært godt. Dette gjør oss sikre på at resultatet blir en suksess.

Kontraktene omfatter totalt fem ferger hvor 3 av fergene skal gå strekningen Hareid-Sulesund og to på Magerholm-Sykkylven. Fergene er 111 meter lange og kan ta 120 biler hver. Alt utstyr på fergene er lagt opp til å gå på batteri, samtidig som det er full back-up med dieseldrift ved lengre strømstans.

Videre har NES fått kontrakten på leveransen av et hybrid fremdriftssystem til Fjord1 sin nye ferge, Fjellstrand design ZeroCat 120. Fergen er en katamaranferge i aluminium og skal bygges på Fjellstrand. Den skal gå hel elektrisk mellom Halhjem – Våge og har Odin`s Eye® systemløsning tilpasset denne fergestrekningen.

Løsning for pelagisk tråler

Norwegian Electric Systems har også signert kontrakt med Hayvard Ship Technology for leveransen av et komplett Odin`s Eye® – ultra-raskt DC grid system til en ny pelagisk tråler. Det nye innovative fartøyet, eid av France Pelagique og designet av nederlandske ADS, er 80 meter langt og vil erstatte to franske trålere (bygget på 80-tallet).

En stor utfordring med denne typen fartøy er støynivået fra maskinene og tråleren har fått betegnelsen: «silent class-F». Den svært lave omdreiningshastigheten på elektromotoren vil gi minimal støy når båten er i operasjon. Ved å installere NES` Odin`s Eye® DC grid system er båten utstyrt med den nyeste teknologien innen energi effektivitet. Systemets andre fordeler som plass- og vektreduksjon, CO2 og NOx reduksjon samt at det tillater variabel hastighet på gen-set`ene betyr at fartøyet er utrustet for å møte myndighetenes stadig tøffere krav.

Hoved fremdrifts motorene er av type permanent magnet (PM) på 2x2250kW. Dette er elektro motorer, med omdreining fra 0-135 RPM, som er direkte koblet til propell, noe som innebærer at båten ikke har reduksjons gir. Vektreduksjonen i forhold til en vanlig asynkron motor på dette turtallsvinduet innebærer at PM motoren blir 20 tonn lettere. Den totale generator effekten er på hele 6000kW. NES leverer også baug truster motor på 800kW.

 

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.