Bløggebåten Taumar ble overlevert rederiet Napier AS i april, og er i dag i hektisk virksomhet på norskekysten.

Blløggebåten, med navnet Taumar, er bygd i sin helhet i Norge ved Fitjar Mekaniske Verksted (FMV). Dette er verftets byggnummer 49. Taumar eies av AMAR Shipping, og ble i april overlevert rederiet Napier AS på Bømlo, som skal drifte fartøyet.

Nyskapende

Fartøyet er et HFMV-design, som er et samarbeid mellom Heimli AS og FMV. Taumar er utviklet i tett samarbeid mellom verft og rederi. Dette er det tredje fartøyet i rekken av HFMV P28-designet, og den sjette prosessbåten FMV leverer på et halvannet år.

Fisken blir bløgget og avlivet i fabrikken om bord, før den sendes videre i tanker.

Designet er nyskapende, har stor kapasitet og er kosteffektivt. Fiskehelsen ivaretas og faren for smittespredning reduseres, skriver verftet i en pressemelding. Verftet utvikler og bygger en rekke fartøystyper for fiskeriog havbruksbransjen, blant annet prosessbåter, brønnbåter, servicebåter, fiskefartøy og spesialfartøy. De fleste bygges og utrustes i sin helhet hos FMV. -Dette samarbeidet har fungert veldig godt for oss.

FMV har bygd båter i flere tiår og det gjenspeiler resultatet med godt bygde båter. Det at vi har fått til å inkludere skrogbygging på Fitjar har gjort det ekstra spennende. Heimli Design og FMV ligger bare et steinkast fra hverandre. Dette gjør samarbeidet veldig fleksibelt med enkle prosesser i gjennomføringen. Det sier daglig leder i rederiet Napier, Kjetil Tufteland.

Hovedmotor er en CAT 3512C fra Pon Power.

Motor og elektronikk

Den nye prosessbåten har lengde på 28,5 meter, bredde på 10,2 meter og bruttotonn på 400 tonn. Den er utrustet med en CAT 3512C hovedmotor fra Pon Power, med en ytelse på 1200 o/min, som gir om lag 12 knops fart. Gir og propellanlegg er levert av Finnøy Gir og Propeller, styremaskin kommer fra ScanSteering og sidepropeller fra PMH Norway. Hovedtavlen er utviklet av Austevoll Elektro, mens installasjon av det elektriske anlegget om bord har verftet selv og Vassnes Solutions stått bak. Kommunikasjonog navigasjonsutstyr er levert av Vico, Furuno og Simrad.

Moderne stoler og bord i ei lys og trivelig messe.

På dekket er det montert tre Palfinger foldekraner fra Bergen Hydraulic. Flere produsenter har vært inne i bildet med å utvikle og levere fabrikkog fiskeanlegget om bord, blant andre Baader, Stranda Prolog, Cflow Fish Handling, Optimar, Redox og Frionordica. Fartøyet har lastekapasitet på 160 tonn fisk, og med en lastehastighet på 150 fisk per minutt tar det bare rundt et par timer å losse fartøyet for fisk.

Innredning er i trehvitt, og gir byssa et lyst preg.

Bedre kvalitet

Dette er et høyteknologisk fartøy med gode moderne og etterspurte tekniske løsninger, som vil kunne bidra til å løse noen av utfordringene innen næringen, med tanke på fiskevelferd, kvalitet og utslipp. Fisken pumpes inn i en tank om bord, før den blir avlivet og nedkjølt i tanker med UV-renset sjøvann, som holder 0,5 grader celsius. Fisken er derfor avlivet og nedkjølt før transport til slakteriet. Dette vil gi bedre kvalitet videre i verdileddet.

-Responsen har vært veldig god. Konseptet brer om seg. Vi har alle våre båter på faste kontrakter nå. Sluttkunden er opptatt av at næringen tenker bærekraft, miljø, fiskevelferd og biologisk sikkerhet, og da er vårt konsept spott on, sier Tufteland. For tiden har de ingen planer om å utvide flåten sin, men markedet kan fort endre seg.

Kraner av merke Palfinger foldekraner fra Bergen Hydraulic

Fartøyet har gode fasiliteter for mannskapet på seks, som går i turnus på fire uker på og av. En stor og romslig bysse for tilberedning av mat, god messeplass, vaskerom og egne lugarer med bad, dusj, tv og internett. Rederiet har tre prosessfartøy fra tidligere, som opererer for MOWI, SalMar, Lerøy Seafood og Firda. Taumar blir rederiets fartøy nummer fire og går rett inn i kontrakt hos MOWI Norway.

Vaskerom og omkledningsrom for mannskapet.