FSV Groups nye servicefartøy er utviklet med økt kapasitet og moderne løsninger.

Sletta Verft overleverte i november en moderne kraftplugg av et servicefartøy til FSV Group i Molde. Fartøyet Multi Energy er et 27 meter stort frakteog servicefartøy, og er verftets bygg nummer 183.

Økt kapasitet Multi Energy er spesielt utviklet for frakteog serviceoppdrag, service og support til havbruksnæringen, og nybygget er utviklet av FSV Group og Solstrand Trading. I det nye fartøydesignet er det lagt vekt på økt kapasitet og nyvinninger av utstyr, systemer og løsninger for sikre og effektive operasjoner om bord.

-Vi er veldig fornøyde med å få levert et fantastisk fartøy. De siste ukene med testing har bekreftet at vi har fått en kraftplugg av et fartøy med svært gode sjøegenskaper og arbeidsforhold om bord. Som alltid i FSV har vi fokus på gode og sikre, tekniske løsninger for de som arbeider på dekk, og det siste tilgjengelige innen sikkerhetsutstyr er å finne om bord i fartøyet, sier daglig leder i FSV Group Arild Aasmyr.

Motorrom med diesel-elektrisk fremdriftssystem fra Elmarin, og Nogva aggregater.

Fremdriftssystem

For å tilfredsstille fremtidige miljøkrav har rederiet installert et dieselelektrisk fremdriftssystem i kombinasjon med en batteripakke på 270 kWh. Dette er den største batteripakken som er installert på et større servicefartøy i havbruksnæringen, og vil ifølge Asmyr gi store miljøgevinster.

Elmarin står bak utviklingen av fremdriftssystemet, som foruten batteripakken består av to elektriske fremdriftsmotorer, hver på 374 kW, samt elektriske thrustere (2 x 250 kW). Selskapet har også utviklet og montert hovedtavle, inkludert Power Management System, automasjonssystem og manøversystem, i tillegg til øvrig elektroinstallasjon.

Bysse med moderne interiør, romslig og utstyrt for matlaging.

Nye fartøyer

Nogva Motorfabrikk har levert to Scania marine aggregater, modell DI 16, to Heimdal HG300s gir og to Heimdal vribare propeller. MB Hydraulikk har levert det meste av dekksutstyr til fartøyet, blant annet ankervinsj, slepevinsj, hjelpevinsj, capstan, sidepropell, haikjeft og styrepinner. I tillegg har Hydema levert oppdrettsblokk med trekkraft på 1500 kg.

FSV Group har mange båter i vente de neste årene, med hele seks båter i bestilling. Det nye servicefartøyet er for øvrig identisk med rederiets neste fartøy, som bygges ved samme verft og leveres i mai 2021.

-Neste år tar vi ut flere båter fra Sletta Verft. Vi opplever god etterspørsel og vekst i rederiet, noe som er et resultat av meget dyktig mannskap og en moderne flåte, sier Aasmyr.

Servicefartøyet har god og romslig dekksplass for å utføre alle typer oppdrag for oppdrettsnæringen.

Godt samarbeid

-Multi Energy er et resultat av et godt og lokalt samarbeid. Her har rederi, designere, skipsbyggere, utstyrsog tjenesteleverandører fra regionen jobbet godt i lag, og skapt en trivelig og effektiv arbeidsplass for FSV Group sitt team om bord. Vi er stolt over å ha levert et så moderne fartøy, og jeg ønsker å rette en stor takk til FSV Group for tilliten. Vi gleder oss også over å være godt i gang med byggingen av de neste fartøyene til rederiet. Det uttaler Kåre Sletta, daglig leder ved Sletta Verft i en kommentar om nybygget.

360 graders panoramautsikt fra styrhuset, gjør at man lett har oversikt over dekk.