Conxemar i Vigo har etablert seg som en meget viktig og godt besøkt fiskeri- og sjømatmesse med utstillere og besøkende fra hele verden. Det har vært populært å delta på den norske fellesstanden, som er organisert av Norges sjømatråd og Innovasjon Norge. I år deltok ti eksportører, og allerede utpå messens andre dag kunne mange av dem slå fast at deltakelsen var vært en suksess.

To salgsledere i Seaborn, Agnethe Lødøen (t.v.) og Lisbet Alme, foran selskapets fl otte og godt plasserte stand på Conxemar. Bildet ble tatt rett etter åpning, og før det store innrykket av besøkende.
Conxemar er en godt besøkt messe, og det var i perioder trangt mellom rekkene med stands.
Conxemar er en godt besøkt messe, og det var i perioder trangt mellom rekkene med stands.

Det er fjerde året Norge deltar med fellesstanden på denne messen, og de har i løpet av disse årene oppnådd en god plassering i den største og best besøkte hallen. Utfordringen er at det ikke er plass til utvidelse, i og med at alt arealet rundt er båndlagt av andre selskaper mens flere står i kø for å få plass. Et lite usikkerhetsmoment i årene som kommer er den store sjømatmessen i Brussel, som i 2021 flytter til Barcelona. I den forbindelse er det allerede noen som stiller spørsmål ved om det er hensiktsmessig med deltakelse på to store messer i Spania i løpet av ett år.

Viktig messe for Galicia

Men frem til arrangementet i Barcelona blir en realitet vil messen i Vigo gå som planlagt, og trolig etter det også. Datoen for neste års Conxemar (den 22. i rekken) er satt til 6.-8. oktober, og mye taler for at Norge stiller med en ny fellesstand. I fjor var messearealet kraftig utvidet (13%) til 31.500 kvadratmeter med plass til rundt 750 utstillere, og det har ikke kommet noe signal om flere utvidelser med det første. Messen besøkes hvert år av rundt 35.000 fra over 100 land. Det er et stort antall internasjonale utstillere på arrangementet, og en rekke land har egne paviljonger. Conxemar er svært viktig for sjømatindustrien i Galicia, og dette er det viktigste handelsarrangementet i regionen.

Norfra Export har 8-10 gode kunder i Spania, og landet er selskapets tredje-fjerde største eksportland for ferske produkter. Her representert på stand av Øyvind Blokkum Øwre (t.v.) og salgssjef Frode Eliassen.
Norfra Export har 8-10 gode kunder i Spania, og landet er selskapets tredje-fjerde største eksportland for ferske produkter. Her representert på stand av Øyvind Blokkum Øwre (t.v.) og salgssjef Frode Eliassen.

De ti norske utstillerne som deltok på fellesstanden på årets Conxemar var Coast Seafood, Lerøy Seafood, Nordic Group, Norfra Eksport, Norwegian Seafood Company, Seaborn, Sekkingstad, Norsk Sjømat, Mowi Iberia og Maritech Systems, i tillegg til Norges sjømatråd  og Innovasjon Norge og representanter fra deres kontor i Madrid. Foruten Lerøy, som serverte smaksprøver fra litt av sitt vareutvalg på sin stand, hadde de to arrangørene laget et fint fellesområde i midten av paviljongen hvor det ble servert lekre småretter av norsk sjømat til utstillerne og deres kunder. I denne avdelingen var det også mulig for deltakerne å holde møter.

En fornøyd administrerende direktør for Nordic Group og driftsdirektør Hvitfi sk i Insula, Morten Hyldborg Jensen, og salgssjef Catherine Fournier på selskapets stand på Conxemar på messens andre dag.
En fornøyd administrerende direktør for Nordic Group og driftsdirektør Hvitfi sk i Insula, Morten Hyldborg Jensen, og salgssjef Catherine Fournier på selskapets stand på Conxemar på messens andre dag.
Glimt fra noen av standene på den norske paviljongen.

Fersk torsk viktig for Norfra

Vi pratet med noe av de norske utstillerne på messens andre dag, og som nevnt ovenfor var responsen at dette er en bra og godt besøkt messe som de fleste har stor nytte av både når det gjelder å kunne pleie eksisterende kunder og å finne nye, potensielle kunder. Salgssjef Frode Eliassen i Norfra Eksport kunne fortelle at det går bra med både firmaet og eksporten, selv om råstoffet generelt er dyrt og lite av på høsten og marginene  presset, ikke minst den ferske, som er et viktig produkt for selskapet. De har mange gode kunder i Spania, og landet er selskapets tredje-fjerde største eksportland for ferske produkter.

-På Conxemar møter vi både nye og eksisterende kunder. Håpet på slike messer er å holde kontakten med eksisterende kunder samt d å kunne knytte kontakt med nye kunder. Vi har også en del av våre kunder fra Portugal som kommer til messen, sier en fornøyd Eliassen når vi møter han på messens andre dag. Han legger til selskapet har rundt 100 ansatte i sesongen, og at de har produksjon flere steder, blant annet i Nordvågen i Finnmark, like ved Norkapp, hvor de produserer fersk fisk, fersk filet, saltede produkter, kongekrabbe, tørrfisk og ulike biprodukter og i Torsvåg på Vannøya i Karlsøy kommune, hvor de produserer fersk fisk, fersk filet, saltede produkter, klippfisk, tørrfisk og ulike biprodukter. Hovedkontoret ligger i Tromsø.

Island var godt representert på Conxemar.
Island var godt representert på Conxemar.

Godt besøkt paviljong

Det var stor trafikk rundt den norske fellesstanden store deler av messedagene, og ikke minst rundt Lerøy Seafood sin litt større stand der det ble servert populære smaksprøver fra norsk sjømat til de besøkende. Vi slo også av en prat med Thomas Bjerkmann fra Innovasjon Norge, som har vært med og organisert denne felles norske satsningen. Han tok over etter Toril Justad for ett år siden, ved forrige Conxemar. Han kunne fortelle om en fantastisk første dag på messen, hvor den norske paviljongen ble svært godt besøkt. Bjerkmann slår også fast at dette er en messe hvor utstillerne virkelig treffer kunder. De som deltok i år har alt signalisert at de vil være med neste år.

Kjente merkenavn på den spanske messen.
Kjente merkenavn på den spanske messen.

Vi besøkte alle hallene under vårt besøk på Conxemar, og sjelden har vi sett en messe som generelt er mer fullpakket av besøkende enn denne. Et par timer etter åpning var det til tider vanskelig å trenge seg gjennom mengden av folk langs radene av stands. Det var hektisk møtevirksomhet inne på de fleste standområdene utpå dagen, og det virket som om salget gikk bra og kontrakter ble skrevet på løpende bånd. Denne spanske messen har vært gjennom en rivende utvikling de siste fem-seks årene, fra først å være en ren messe for fryst fisk, til i dag å omfatte alle typer sjømat, fra fryst og fersk fisk til levende krabber og skjell.