DEL

Skotske Lunar Bow koster de nye norske eierne godt over hundre millioner kroner. Nå blir det spennende å se hvor de finner kjøper til fartøyet som skiftes ut.


( 22.05.2018 )

Den 69,4 meter lange, 14,7 meter brede pelagiske tråleren/snurperen Lunar Bow har skiftet navn og flagg og blitt norsk. Lunar Bow er bygget ved Simek i Flekkefjord i 2008. Med andre ord en stor og fortsatt moderne pelagisk båt.

Under fiskerimessen i Ålborg i november ble det inngått kontrakt med Karstensens Skibsværft A/S i Skagen om bygging av ny Lunar Bow med lengde på 80 meter.

Endre Dyrøy AS fikk innvilget generell utskiftingstillatelse for Endre Dyrøy i desember. Nå har det tatt over Lunar Bow som skottene skifter ut.

Endre Dyrøy som skiftes ut er gitt navnet Endre Dyrøy I. Dette fartøyet er bygget ved Fitjar Mekaniske Verksted i 2001. Det har en største lengde på 64 meter og bredde på 13 meter. Maritime Management AS, som er en del av Westcon Group har tatt over som ISM-ansvarlig for Endre Dyrøy I.

LES OGSÅ: BESTILTE NYTT FARTØY

Martime Management drifter i dag fem offshore-/seismikkfartøyer og fiskefartøyet Vardberg som fisker pelagisk fisk utenfor Mauretania. Vardeberg er en pelagisk fabrikktråler med lengde på 77,3 meter og innfrysingskapasitet på 150 tonn i døgnet. Fartøyet er bygget i 1981, men ombygget to ganger senere.

Om Maritime Management AS sin rolle som ny ISM-ansvarlig for Endre Dyrøy 1 betyr at fartøyet er på vei til Afrika er mer usikkert. Endre Dyrøy kan ikke erstatte Vardberg uten at den bygges om fra RSW til innfrysing. Men markedet for brukt pelagisk tonnasje bærer preg av at det har vært stor utskifting både i Norge, Storbritannia og Irland. Båter som det før var kurant å selge i Nordsjøområdet må nå finne sitt marked andre steder.

Nye Endre Dyrøy, ex.Lunar Bow, ligger for øyeblikket ved Karstensens Skibsværft A/S hvor den tilpasses den driften Endre Dyrøy AS ønsker.

Det er ikke kjent hva fartøyet har kostet. Men i skjøtet står det 10.500.000 britiske pund, tilsvarende 113-114 millioner kroner. I tillegg kommer kostnad av de endringer som må gjøres på fartøyet ved verftet. Nordea Bank står i skipsregistrene oppført med et midlertidig pant på 150 millioner kroner.

Lunar bow solgt til Endre Dyrøy. Eierne av Lunar Bow signerte under fiskerimissen i Ålborg kontrakt med Karstensen Skibsværft A/S i Skagen om bygging av en ny 80 meter lang båt.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.