DEL

Konsumenter flest vet at fisk er sunt. Men næringsinnholdet i hver art varierer, ikke minst med hensyn til Omega-3. Nå er det kommet et nettsted med en ”sjømatkalkulator” som forteller forbrukerne om næringsinnholdet i ulike fiskearter.


( 05.04.2011 )

[raw]

Det har i senere tid vært stort fokus på fiskefettet omega-3. Mye forvirring hersker med hensyn til hvor mye slikt fett fisk inneholder, og om det er behov for å supplere med omega-3-kapsler eller tran.

 

I USA har Center for Consumer Freedom etablert nettstedet HowMuchFish.com. Her kan forbrukere hente informasjon om næringsinnholdet i de fleste viktige fiske- og sjømarter. Nettstedet er svært oversiktelig og enkelt å finne frem i.

 

Center for Consumer Freedom er en organisasjon som forsøker å gi objektiv informasjon til forbrukerne og la dem selv ta sine valg. Organisasjonen profilerer seg som en motvekt mot ulike interesseorganisasjoner, kampanjer og grupper som prøver å styre forbrukerne sine valg.

 

På nettstedet kan brukeren legge inn sin vekt og velge om det er en forrett, lunsj eller middagsporsjon. Deretter klikkes det på den utvalgte fiskearten, og brukeren får vite næringsinnholdet i det aktuelle måltidet.  Det gis ikke bare informasjon om næringsinnhold, men også om eventuelle risikoer som for eksempel innhold av kvikksølv.

 

Nettstedet slår for øvrig fast at oppdrettslaks har et høyere innhold av omega-3 enn amerikansk villaks. En porsjon på 8 ounce (227 gram) villaks innholder 4,17 gram, hele åtte ganger dagsbehovet til 2n person på 150 pund (68 kilo). Kalkulatoren viser også at en må spise hele 7,50 pound (3,4 kilo) villaks hver uke for å overskride den anbefalte grensen for inntak av kvikksølv.

 

Den sammen mengden oppdrettslaks innholder 4,87 gram omega-3, nesten 10 ganger dagsbehovet til en person på 68 kilo. Annen sjømat som fremheves for høyt innhold av omega-3 er sardiner, hestmakrell (Stillehavet), albacore tunfisk(hermetisert), ansjos, østers og ørret. 227 gram østers dekker mer en tre ganger dagsbehovet for omega-3. Nå spises neppe østers i slike mengder særlig ofte. Tilbake som de aller viktigste kildene for omeaga-3 står da pelagisk fisk, laks og ørret.

 

Det er primært fiskefettet omega-3 som beskytter mot hjerte- og karsykdommer. Det reduserer mengden uheldig fett i blodet.  Men sjømat inneholder mange andre viktige næringsstoffer. Kalkulatoren viser i tillegg til Omega-3, hvor stort innholdet er av protein, vitamin B12, potassium, selenium, jern, fett, salt, samt hvor mange kalorier fisken inneholder.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.