Marine Design AS på Kolvereid i Nord-Trøndelag prosjekterer for tiden et nybygg for Lofotskrei AS på Leknes i Lofoten. Planen var opprinnelig å kjøpe fartøyet Skolmen, men er nå endret til et nybygg med en prislapp rundt 55 millioner kroner. Lofotsskrei AS ønsker å skifte ut fartøyet Saltværing. I juni fikk de tillatelse til å […]


( 19.12.2017 )

Marine Design AS på Kolvereid i Nord-Trøndelag prosjekterer for tiden et nybygg for Lofotskrei AS på Leknes i Lofoten. Planen var opprinnelig å kjøpe fartøyet Skolmen, men er nå endret til et nybygg med en prislapp rundt 55 millioner kroner.

Lofotsskrei AS ønsker å skifte ut fartøyet Saltværing. I juni fikk de tillatelse til å skifte ut Saltværing med fartøyet Skolmen. Dette fartøyet er bygget i 1998, har en største lengde på 27,42 meter, og bygget ved Ulvan Båtbyggeri AS på Hitra i 1998. Ifølge ervervsøknaden var det avtalt en pris på 16 millioner kroner. Saltværing som skal skiftes ut er 15,48 meter største lengde, og bygget på Rognan i 1972.

Men etter å ha tenkt seg om har Sten Angelsen og medeierne i Lofotskrei AS ombestemt seg. De satser på et nybygg på 21,5 meter største lengde og en bredde på 10 meter. Ifølge Angelsen har det under planleggingen av båten vært stort fokus på sikkerhet, arbeidsmiljø, forbedret effektivitet i forbindelse med redskapshåndtering og reduserte utslipp.

– Vi har også fokus på økt fangstkapasitet og optimale løsninger med tanke på å oppnå høyest mulig kvalitet og pris på den fisken vi kan lande i henhold til våre deltakeradganger. Fartøyet planlegges for både konvensjonell bulkføring i RSW tanker, levende fangst og føring i containere/kar, skriver Angelsen til Fiskeridirektoratet.

Det nye fartøyet skal brukes til fiske etter torsk, sei, hyse og blåkveite med snurrevad og NVG-sild og sei med not. Det vil få en lastekapasitet på hele 220 kubikkmeter.

Ved søknaden som er sendt til Fiskeridirektoratet oppgir Angelsen pris til cirka 55 millioner kroner. Men han opplyser til Kystmagasinet at båten fortsatt er under prosjektering, og det gjenstår en del før prosjektet er klart. Det er heller ikke avklart hva navn den nye båten vil få. Med søknaden følger det en GA-plan både over en båt med konvensjonelt fremdriftssystem og en basert på kombinert diesel og elektrisk drift.

Kystmagasinet la i en tidligere artikkel om fartøyet Angelsen Senior ut informasjon som var relatert til nybygget Marine Design AS prosjekterer for Lofotskrei AS. Båtene er svært like, og begge eies eiere med navnet Angelsen, og er begge tegnet av Marine Design AS. Blir det siste prosjektet til Lofotskrei As realisert vil det bli to nye fartøyer rundt 20 meter i Lofoten om kort tid.