Ny moderne og allsidig kystsjark er levert fra Grovfjord Båtbyggeri.

Helt på tampen av året leverte båtverftet Grovfjord Båtbyggeri sitt bygg nummer 53, H. Larsen, til sin nye eier, Stufunes AS. Selskapet eies av Halvar K. O. Larsen (50,12 %), Willy-Morten Johansen (25,44 %) og Egil Johansen (24,44 %) – alle tre med tilhold på Senja. Halvar Larsen har tidligere eid fiskebåten Øybas.

Travelt år

Verftet har hatt et travelt år. Dette er det andre nybygget de har levert i år. Tidligere dette året ble aquasjarken Signe levert til Sommerøya i Tromsø. H Larsen blir den første av to like 13-metringer som skal leveres fra verftet, og nylig ble søsterskipet Kapella sjøsatt. Overlevering av den er planlagt til månedsskiftet januar/februar. Verftet går deretter i gang med en 10,99 meter stor snurrevadbåt til en Lofotfisker.

H Larsen er en moderne og allsidig kystsjark med en prislapp på 20 millioner kroner. Harstad-selskapet NSK Ship Design står bak selve designet, som er lett gjenkjennelig med sine bølgete linjer. Fartøyets lengde og bredde er henholdsvis 12,99 og 6,4 meter, og har en total lastekapasitet på 57 m³. Det er lugarplass til fire, men etter sigende skal fartøyet kun driftes med et mannskap på tre.

Allsidig båt

Dette er blitt en allsidig fiskebåt, rigget for både not, garn og snurrevad, og den utstyres med RSW-anlegg. Kjølesystemet, som er utviklet av Proff Kulde, benytter sjøvann til å kjøle ned fangsten, slik at kvaliteten ikke forringes om bord. Båten har et stort og romslig arbeidsdekk. Dekksutstyret er utviklet og levert av Lorentzen Hydraulikk, kraner er levert av Damgaard Fishing, mens sløyelinje med bedøver og transportbånd kommer fra Latech AS. Alt er i sin helhet montert ferdig ved verftet.

Hovedmotoren er en Scania DI13, som har en effekt på 500 hk og 368 kW med et turtall på 1800 o/min. Motorens kontrollsystem, Scania EMS, sørger for et lavt forbruk og renest mulig utslipp av eksos. Både motor, gir og propell er levert av Nogva Motorfabrikk, mens sidepropeller er levert av Sleipner. Ekkolodd, kartplotter, navigasjonog kommunikasjonsutstyr, samt fangstdagbok, er levert og montert av Nautik Elektronikk, mens ACEL har stått for alle elektriske systemløsninger om bord.