DEL

Rolls-Royce lanserer sin første V-variant av den suksessfulle motorserien B33:45 som produseres ved motorfabrikken i Bergen. Med 600 kW per sylinder genererer den nye motoren 20 prosent mer kraft sammenlignet med forgjengeren i samme størrelse, B32:40.


( 30.05.2017 )

Det kompakte designet betyr at effektkravet kan dekkes inn med færre sylindre, noe som betyr reduserte vedlikeholdskostnader, og en mer kompakt kraftpakke.

Den nye V12-motoren er den første varianten i V-familien som senere også vil inkludere V16 og V20. Disse vil adressere en større andel av markedet for motorer både på sjø og på land. Typiske bruksområder for den nye V-serien i det maritime markedet vil være store fiskebåter, boreenheter, løfte- og konstruksjonsfartøy, mellomstore cruise- og passasjerskip, samt lasteskip og tankbåter.

B33:45V12 motoren vil gi 7,2 MW effekt, og er designet både for fremdrift sammen med enten faste- eller kontrollerbare pitch propeller, eller som generatorsett. Hundre prosent av kraften kan hentes ut fra begge ender av veivakselen, det gir økt fleksibilitet for lay-outen i maskinrommet.

Holmøy er et toppmoderne fiskefartøy, og blant annet utstyrt med den nyeste Bergen-motoren fra Rolls-Royce, B33:45.

– Med V-serien vil motorfamilien B33:45 være komplett. Utvidelsen gir kundene våre frihet til velge sin foretrukne kraftløsning i effektområdet fra 3.6 MW helt opp til 12 MW. Dette vil gi dem en moderne motor som er spesielt designet for å redusere livssykluskostnader, sier Thor Humerfelt, Rolls-Royce, Head of Engineering i Bergen.

B33:45-serien ble introdusert på SMM i Hamburg september 2014 som rekkemotor. Den er tilgjengelig med seks, åtte og ni sylindre (med mulighet for en 7-sylindret versjon i fremtiden). Nærmere seksti motorer er solgt per dags dato, og ordrer har kommet fra hele verden, inkludert Norge, Storbritannia, Spania, Canada, Kina, Singapore og New Zealand.

Motorserien er valgt av et bredt spekter eiere og verft for forskjellige skipsdesign og ulike typer fartøy, blant annet fiskebåter, gruvefartøy, lasteskip, mellomstore cruisebåter og britenes nye «RSS Sir David Attenborough».

Det første skipet som ble utstyrt med en B33:45-motor var den norske tråleren MS «Holmøy» som kom i drift i april 2016.Hovedmotoren på dette fartøyet har nå registrert mer enn 8000 driftstimer, og mannskapet gir svært gode tilbakemeldinger.

 

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.