Rolls-Royce lanserte i dag sin nyeste skipsmotor i en serie motorer drevet av flytende naturgass (LNG). Det skjedde på verden største maritime messe, SMM i Hamburg.


( 05.09.2018 )

Den nye gassmotoren med typenavn Bergen B36:45 er en fleksibel, effektiv og fremtidsrettet løsning med mindre utslipp og rentbrennende teknologi. Motoren har allsidige bruksområder og er enkel å installere og vedlikeholde.

Modellen Bergen B36:45 er designet i henhold til Rolls-Royce-filosofien om en felles plattform for alle typer drivstoff og applikasjoner, som kan tilpasses for å oppfylle spesifikke krav fra kundene.

I likhet med sin dieseldrevne bror, B33:45, har den nye gassversjonen et effektområde fra 3,600 til 5,400kW, 600kW per sylinder ved et turtall på 750.

Den kompakte motoren er tilgjengelig med seks, åtte eller ni sylindere. En V-12-versjon er nå under utvikling, og denne vil bli etterfulgt av en 20-sylinders V-motor for applikasjoner som krever svært høy effekt.

Miljøfordeler

Rolls-Royce Marine har lang erfaring med LNG-drevne motorer, og det bidrar til at forbrenningsteknologien som er brukt i B36:45 gir minimalt utslipp av metangass. Et viktig element for få ned utslipp av klimagasser (GHG).

Den nyeste gassmotoren fra Bergen kan vise til utslipp av klimagasser (GHG) som er opp til 22 prosent lavere enn tilsvarende dieseldrevne versjon. Ettersom LNG er et svovelfritt drivstoff elimineres så å si alle svoveloksider (SOx) og alt utslipp av partikler, samtidig som utslipp av nitrogenoksid (NOx) blir redusert med over 90 prosent sammenlignet med en tilsvarende dieselmotor. Dette betyr at Bergen B36:45 kan møte utslippsnivåene IMO Tier III og EPA Tier 3 uten behov for SCR.

Driftsfordeler

– Vår nye gassmotor bygger på over 10-års erfaring med rene gassmotorer, og gir våre kunder en rekke nye fordeler, inkludert rask reaksjon på endringer i last og hastighet, høy pålitelighet og rentbrennende teknologi, sier Kjell Harloff, Vice President i Rolls-Royce Commercial Marine – Engines.

Motoren passer like godt som hovedmotor i et gass-elektrisk system, som i rollen som hjelpemotor.

Leif-Arne Skarbø, sjefstekniker ved Rolls-Royce, Bergen Engines, legger til: – Den modulære konstruksjonen gir også andre fordeler for reder og verft. Produktet er konfigurerbart og produksjonen forenklet, noe som resulterer i en svært konkurransedyktig kostnad per kW, enkel installasjon og et enkelt vedlikehold.