Rolls-Royce Marine har signert en kontakt med verftet Thoma-Sea Marine Constructors i Louisiana, USA om utvikling av en stor og teknologisk avansert pelagisk tråler. Det 100 meter lange skipet skal leveres til Arctic Storm Management Group i Seattle.


( 11.06.2018 )

I tillegg til å være Rolls Royce sin største kontrakten på et fiskefartøy noensinne, med en verdi på ca 150 mill. kroner, så er dette også første gang det blir bygget et fiskefartøy med Rolls-Royce design i USA.

Rolls-Royce har samarbeidet tett med rederiet i Arctic Storm i utviklingen av det nye designet, og skipet blir utstyrt med anlegg for filetering, surimi, fiskemel og fiskeolje. Det blir plass til over 150 mennesker om bord.

– Dette blir det største og mest avanserte fiskefartøyet som noen gang er bygget i USA. Det har vært viktig for oss at både design, levering og integrasjon av utstyrspakken kommer fra Rolls-Royce, og blir koordinert av samme selskap, sier Doug Christensen, CEO i Arctic Storm Management Group.

Flere Rolls Royce prosjekter:
Verdens mest avanserte

Skal levere norsk fiskebåt

Skipet er planlagt levert i 2021, det blir 100 meter langt og 21 meter bredt. Den nye tråleren får designet NVC 336 WP fra Rolls-Royce og det skal drive pelagisk trål av Alaska Pollock og torsk i Nord-Stillehavet. I tillegg til designet skal Rolls-Royce levere en integrert pakke med avansert skipsteknologi og -utstyr. Det amerikanske verftet gleder seg til å komme i gang med byggingen:

– Vi er veldig glade for denne kontrakten som åpner et nytt markedssegment for oss. Verftet vårt i Louisiana og Rolls-Royce har samarbeidet godt før, og vi er trygge på at dette prosjektet vil følge i samme spor som vårt tidligere gode samarbeid, sier Walter Thomassie, adm. direktør i Thoma-Sea Marine Constructor.

Doug Christensen fra rederiet legger til at det er viktig å ha partnere som er til stede i deres region. –Vi er opptatt av å kontinuerlig forbedre oss i alt vi gjør, men denne investeringen representere et kvantesprang for oss. Rolls-Royce kan støtte oss gjennom både byggefasen og senere i driftsfasen, sier han.

Giganttråler får ikke flagg

– Arctic Storm har vært en god kunde av oss i mange år på utstyrssiden, og vi er selvsagt glade for at de nå har valgt et komplett Rolls-Royce design til sitt nybygg. Rederiet har lang erfaring med denne typen fiske, og det er verdifullt for oss i utviklingsfasen. Vi bygger ikke bare et fiskefartøy sammen, men også en fullt utstyrt fabrikk for håndtering av fangsten, sier Knut Eilert Røsvik, SVP Ship Design & Systems i Rolls-Royce Marine.

Sammen med designet skal Rolls-Royce levere propulsjonssystemet bygget rundt en Bergen B33:45 hovedmotor i kombinasjon med Bergen generatorer. Dette arrangementet er utviklet for å optimalisere og møte kravene til lavt drivstofforbruk, lave utslipp og lave nivåer av støy og vibrasjoner. Inkludert i leveransen er også baugthruster, dekksmaskineri, automasjon- og kontrollsystem, elektrosystem, styremaskin og ror.

DETTE ER ROLLS ROYCE

– Selskapet har cirka 50 000 ansatte i 50 land. Det britisk-eide konsernet er en verdensledende leverandør av løsninger som gir drivkraft – på land, sjø og i luft. Virksomheten har fire divisjoner: Aerospace, Power Systems, Defence og Commercial Marine.

– I Norge er det omlag 2 300 ansatte, hvorav 1 600 i Rolls-Royce Marine AS, mens cirka 700 er ansatt i Bergen Engines AS.

– Rolls-Royce Marine er en verdensledende leverandør av skipsdesign, skipsteknologi og skipsutstyr. Cirka 25 000 fartøy verden over seiler med utstyr eller design fra Rolls-Royce. Det er ulike typer offshorefartøy, fartøy i kyst- og nærskipstrafikk, fiskefartøy, passasjerskip, forsknings- og kystvaktskip.