Nye «Ballstadværing» er et flott fiskefartøy, eid av et rederi fra Ballstad i Lofoten, med samme navn som båten. Reder og skipper er Tor-Inge Nilsen. Vi møtte den stolte eieren om bord i nybygget under avslutningen av byggeprosessen, en uke før de skulle på havet for å teste båt og utstyr. Han var godt fornøyd med både båten og samarbeidet verftet, Skogsøy Båt AS.

TEKST OG FOTO: EDMUND MONGSTAD

Når de kaster loss fra Skogsøy Båt AS i Mandal er det målet å gå rett på Lofotfisket for fiske etter torsk med snurrevad. Når du leser dette er fartøyet trolig i sving med å ta årets torskekvote, eller kanskje til og med er ferdig med kvoten. Reder Tor-Inge Nilsen forteller til Kystmagasinet at de er godt lastet med kvoter, tre 20 meter båtkvoter på torsk og 3,5 15 meter båtkvoter på sild, som i vekt blir noe slikt som rundt 500 tonn torsk og 600-700 tonn sild. De har ikke kvote på makrell, men har planer om å fiske litt hyse og sei.

Koster 50 millioner
«Ballstadværing» er et stort fartøy med hovedmålene 24×8 meter, med en prislapp på rundt 50 millioner kroner. Nilsen er andre generasjon fisker i familierederiet, som hans far, Karl-Johan Nilsen i sin tid startet. I 1978 anskaffet han sin første båt, en 53 fot stor trebåt, bygd ved Sletta Båtbyggeri, også den med navnet «Ballstadværing». Neste båt i rekken var også bygd med Sletta Båtbyggeri, men videre gjenoppbygd og forlenget ved Grovfjord Mek. Verksted til 77 fot.
-Vi hadde den båten frem til dagens tredje og foreløpig siste «Ballstadværing» i rekken. Jeg tok over rederiet fra min far for syv år siden, og driften har gått bra. Vi så derfor en mulighet til å bygge nytt, hvor det meste lå til rette med hensyn til ressurser, kvoter og priser på fisken. Jeg trodde først vi måtte vente litt, men da banken vår, DNB i Svolvær var positiv, var det bare å satse, forteller Nilsen.

Nye «Ballstadværing» har et flott design og er pen å se til.

Kombinerer snurrevad og not
Nye «Ballstadværing er en kombinert snurrevad/notbåt. Den første båten i rederiet var en linebåt, men den type drift sluttet de med for åtte år siden. Nå satses det for fullt på not og snurrvad. Tor-Inge Nilsen forteller at de har fått et topp moderne og svært godt utstyrt fiskefartøy, som er noe helt annet enn hva de er vant til.

Tradisjonell dieselframdrift
Nybygget er utrustet med en Cummins hovedmotor på 1000 hk, levert av Nogva, som også har levert to store hjelpemotorer på 300 kW (408 hk) hver (Scania) og et havneaggregat på rundt 75 kW. Rederen har satset på tradisjonell dieselfremdrift, fordi han ikke hadde lyst til å eksperimentere med hybrid eller andre løsninger. Giret er levert av Finnøy, elektro/elektronikk av AS Elektrisk, innredning av HMI AS i Kristiansund, hydraulikkpakken av Lofoten Hydraulikk, kraner av Macgregor Triplex, RSW av Kuldeteknisk, Vakuum-system av CFlow, thrustere av PMH og fabrikk med sløyemaskiner og annet utstyr av Latech AS.
Da Kystmagasinet bordet nye «Ballstadværing» stod det fortsatt igjen litt arbeid på båten, og nybygget var egentlig ikke helt klar for fotografering. Men vi fikk likevel et godt inntrykk av denne kombinerte snurrevad/notbåten. Det generelle inntrykket er at det er godt med plass om bord, også i fabrikken. Og de fem enmannslugarene og en tomannslugar er romslige og godt utstyrt. Her vil man som fisker kunne trives, selv under lengre perioder på havet.
Dette er det største fartøyet Skogsøy Båt AS noen gang har bygget, og trolig også det største som noen gang er bygget i aluminium. I følge verftet har byggeprosjektet gått veldig greit, noe som har gitt mersmak for båter i denne størrelsen. Daglig leder Andre Rustad håper også at de med dette mønsterbygget fjerner de siste motforestillingene mot aluminium, som han mener er et utmerket materiale å bygge fiskebåter i.