DEL

Smak 2011 på Lillestrøm 8–11. februar vil bli enda større og tilsvarende mer attraktiv, enn Smak09 som for to år siden slo alle tidligere rekorder.


( 18.01.2011 )

[raw]

– Den økte interessen og oppslutningen skyldes nok i vesenlig grad at dagligvare er kommet til som ny hovedmålgruppe, i tillegg til horeca og convenience. Det tror prosjektleder Trond Andersen i Norges Varemesse. Han hadde samme prosjektansvar både i 2006 og 2009.

 

– Antall utstillere har passert 380. Fremdeles kommer det nye påmeldinger, og vi kan nå 390 før vi må sette sluttstrek. Smak09 hadde 374 utstillere. 13 000 kvadratmeter messeareal er innsolgt pr dags dato, og det betyr at vi nesten bokstavelig begynner å møte veggen selv etter den store utbyggingen av Norges Varemesse i 2009.

 

”Skandinavias beste”
Besøkstallene vil bli tilsvarende større? – Det gjenstår å se, men den massive oppslutningen gir godt håp. Smak09, som den gang – som i år – ble arrangert i kombinasjon og parallelt med NEF-Dagene for næringsmiddelindustrien, gjorde at det samlede besøkstallet i 2009 nesten rundet 30.000. Et besøkstall som var oppsiktsvekkende høyt også veet mot de øvrige store, sammenlignbare messene i Skandinavia. Ekstra hyggelig var det at Smak-messen på Lillestrøm ble karakterisert som ’Skandinavias beste’, smiler Trond Andersen.

 

Dagligvare inn
At den store dagligvarebransjen er kommet med, er ingen tilfeldighet – Men vel å merke ingen ren dagligvaremesse. Det er ’mat i dagligvare’ som er vårt og bransjenes fokusområde på Smak 2011. Bransjeskrankene er jo i ferd med å falle. Spiseklar mat med tilhørende drikke er en stadig viktigere kategori både for convenience med KBS og dagligvare. Denne utviklingen vil messen speile, sier Trond Andersen.

 

Fem bransjer
Bransjene som er samlet under samme paraply på Smak 2011, er mat og drikke, dagligvare, utstyr, interiør og design – samt vin og brennevin. – Fem messer under samme paraply, men som vel å merke henger organisk sammen. Vin og brennevin, som innbefatter øl, er en lukket fagmesse for skjenkenæringen i henhold til norsk alkohollovgivning. Det er hyggelig å kunne melde at denne messen i messen, i år blir større og friskere enn noen gang tidligere. Bransjen ser ut til å ha funnet sin arena, sier Trond Andersen.

 

Konkurranser og events
Men Smak 2011 blir, vel å merke, ikke en ren utstilling. Utallige konkurranser og events vil sørge for at det svinger hele tiden, fra tirsdag til og med fredag. Bare for å nevne i fleng: Årets Kokk, som er uttagningen til neste års Bocuse d’Or og ergo Norges mest prestisjefylte kokkekonkurranse, skal kåres. I fire samfulle dager pågår NM i Maskinoppvask. Det blir NM i konditorkunst, og Årets Grønne Kokk og Nasjonal Pizzamester 2011 skal kåres. Til og med beste rekesmørbrødkokk skal kåres! Det blir, tradisjonen tro, mesterskap i borddekking for lærlinger. En rekke høythengende priser skal deles ut: Årets hotelleder og Årets restauratør, samt Twinings Best Breakfast – konkurransen som kårer Norges beste frokostrestaurant. På Matomsorgsdagen 9. februar arrangeres NM i institusjonskokkfaget, og Matomsorgsprisen vil bli utdelt.

 

Godt lokalt

Et stort seminarprogram vil bidra til at besøkende kan hente faglig påfyll over hele skalaen fra franchise til den nye ”hygienepakka”. Smak 2011 vil også som messe fange opp nye hovedtrender. Bl.a. kommer et nittitall småskalaprodusenter til å eksponere et sant mangfold av godbiter fra fjord og fjell, under merkevaren GODT LOKALT. Merkevaren er det Spesialgrossisten som står bak.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.