Tråleren Vingaskär som Karstensens Skibsvært i Skagen overleverte til svenske Vingaskär Fiskeri AB i sommer, er uten tvil Sveriges stiligste, mest avanserte og fleksible bunntråler.

Vingaskär er den største bunntråleren i den svenske fiskeflåten. Den nest største i denne gruppen i den svenske flåten er Älvsborg, som ble bygget ved Væstværftet i 2002. Mens den har lengde på 24 meter og bredde på åtte meter, er Vingaskär hele 34 meter lang med bredde på ti meter.

Fra overleveringen av Vingaskär. Foran ligger den 38 år gamle tråleren Bravik som nå skiftes ut.

Vingaskär erstatter tråleren Bravik, som ble bygget i 1983 ved Johs. Kristensen Skibsbyggeri ApS i Hvide Sande og som har en lengde på 28 meter. Selv om Vingaskär har Styrsö utenfor Gøteborg som hjemmehavn, vil Hanstholm bli havnen tråleren i hovedsak operer ut fra. Rederiet Vingaskär Fiskeri AB eies og drives av Mats Johansson fra Styrsö sammen med sønnerne Viking, Gottfried og Edvin.

Vingaskär er designet med et stort forskip hvor de aller fleste arbeidsoperasjoner foregår under shelterdekket.

Losser i Hanstholm Når dette skrives ligger Vingaskär og losser fisk i Hanstholm. Etter overlevering fra verftet har fartøyet i hovedsak fisket etter torsk, sei, hyse og annen hvitfisk i Skagerak. Tråleren er også utstyrt med en topp moderne rekefabrikk og skal i perioder tråle etter reker i Skagerak.

Forsinket på grunn av Covid

Kontrakt på bygging av Vingaskär ble i mars 2019 inngått mellom Karstensens Skibsværft A/S og Vingaskär Fiskeri AS, og skulle etter planen vært levert i september i fjor. Men Coronapandemien har medført kraftige forsinkelser for dette fartøyet, som for mange andre nybygg.

Byssen er like godt utstyrt som på langt større moderne fiskefartøy.

Verftet beskriver fartøyet som toppmoderne kombitråler, utstyrt for fiskeri etter konsumfisk og reker. Den er utstyrt med det nyeste innen maskineri, utstyr og utrustning. Skroget er bygget med to gjennomgående dekk, hoveddekk, og shelterdekk, samt akterdekk og båtdekk. Skrog og dekk er bygget i stål, mens styrhus og signalmast er bygget i aluminium.

Tråleren har fått et flott og romslig styrhus, godt utstyrt med store skjermer og 360 graders utsyn.

For å kunne skifte mellom ulike fiskerier er fartøyet utrustet med fire tråltromler. Fordelen er at det da ikke er nødvendig å gå til havn om en skifter mellom for eksempel hvitfisk og reker, eller om en trål skulle bli revet. Fisket kan fortsette uten avbrudd. Det flotte styrhuset har 360 graders sikt og store, høye vinduer. Like akter for styrhuset er det montert tre trålvinsjer.

En egen salong med god plass gjør det hyggelig å være om bord.

Bygget for god driftsøkonomi

Hovedmotor er en ABC 6DZC med ytelse på 1326 kW ved 1000 rpm. Den er koblet til et Hundested CpGD280 reduksjonsgir med to kraftuttak (PTO) som i hovedsak skal brukes til drift av hydraulikkanlegget. Propellanlegg er en Hundested VP 12-propell med diameter på 3400 mm. Hundested har også levert en SFT5 baugpropell med ytelse på 260 HK. Ikke uventet, siden båten er bygget i Danmark, er den utstyrt med en ScanSteering MT3500-45 styremaskin.

Det er norske Maritime Montering AS som har stått for innredningen.

For strømforsyning generelt er fartøyet utstyrt med to identiske Volvo Penta D7A TA hjelpemotorer/generatorsett, hver med en effekt på 139 kWe ved 1500 rpm. Det elektriske systemet er bygget for parallell drift av de to generatorene. Videre er det elektriske systemet utstyrt med et Power Management System (PMS) som administrerer strømforbruk og automatisk oppstart av dieselgeneratorene.

Tråleren er utstyrt med en ABC-hovedmotor. ABC har levert en rekke motorer til nybygg ved danske verft i senere tid.

Under fiske, når det hydrauliske systemet brukes mer eller mindre kontinuerlig, vil ett eller flere av girets kraftuttak, og dermed hydraulikkpumper, kobles inn. Når det kreves full effekt på vinsjene, vil det ikke være behov for full effekt på hovedmotoren. Den vil dermed bli brukt som kraftkilde, dels for fremdrift og dels for det hydrauliske systemet. Følgelig er det bare nødvendig å ha en hjelpemotor i drift om gangen.

Fabrikken er en kombinert fabrikk for fisk og reker.

Denne løsningen sikrer lavt drivstofforbruk og en fornuftig driftsøkonomi, og også stor driftssikkerhet. Under prøveturene gjorde tråleren i snitt 13 knop ved en motoreffekt på 1326 kW,

Vingäskär er utstyrt med et kjølerom på hele 285 kubikkmeter og et rom for kjøling av reker på 75 kubikkmeter. Fisken leveres ferdig pakket til auksjonen i Thyborøn. Reker vil bli levert i Sverige, eller losset i Danmark og sent med bil til Sverige.

Med fire tråltromler er Vingaskär utstyrt for raskt å skifte fiskeri eller skifte til ny trål om en rives.

Stor ordre til Thyborøn Skibs og Motor

Den hydrauliske dekkspakken er produsert og levert av Thyborøn Skibs og Motor. I pakken inngår fire nettromler, to med kapasitet på 20 kubikkmeter og to med 12 kubikkmeter, alle med trekkraft på 15,5 tonn. I pakken inngår blant annet tre trålvinsjer med trekkraft på 25 tonn og to fortøyninfgsvinsjer med trekkraft på 6 tonn.

Thyborøn Skibs og Motor har også levert en TMP 1300K krane til fordekket og en TMP T-KL-50 lossekran. Det hydrauliske utststyret drives av to Rexroth hydraulikkpumper montert på PTO, og ett el-hydraulisk pumpeaggregat med ytelse på 45 kW.

Trålvinsjene og all annen dekkshydraulikk er produsert av Thyborøn Skibs og Motor.

Flott kombi-fabrikk

KM Fish Machinery og Intech International har levert en fabrikk som gjør det mulig å håndtere fangsten raskt, enten det er fisk eller reker. I fabrikkens utstyr inngår sløyemaskiner, sorteringsanlegg for bifangst og størrelsessortering av reker, samt en Connie 800 rekekoker. Fangsten blir oppbevart i kjølerom levert av Nordkøl. Det er også to Buus SE-4500 ismaskiner. Samlet produserer de to ismaskinene 9000 kilo flakis i døgnet.

Det er norske Maritime Montering som har stått for innredning og møblering, mens elektrisk installasjon er utført av Karstensens Skibsværft sitt datterselskap KS Elektro.

Elektronisk fiskeletingsutstyr består blant annet av ett Simrad ES80 og ett Furuno FVC-1150 ekkolodd. GPS-gyro og to radere er levert av Furuno, mens GPS, AIS, Navtex, dobbel VHF utrustning og V-satkommunikasjon er av merket Sailor.

To Volvo Penta sørger for strømforsyning om bord.