SANDVIKA: Kvalitet, service og kunnskap er nøkkelen bak en økende omsetning for sjømatgründerne bak Gutta fra havet.

Vi har hatt en økning i salget under koronapandemien. Det virker som at folk bruker mer tid til matlaging, og selvfølgelig mindre tid til reise. Foreløpig har vi det folk etterspør, sier daglig leder Arne Austbø hos sjømatbutikken Gutta fra havet i Sandvika.

Opptatt av kvalitet

En innbydende og bugnende fiskedisk, et rikt utvalg av ost, spekemat og andre delikatesser i hyllene og en hyggelig betjening, er hva som møter kundene når de kommer inn døra hos Austbø.

-Vi har hatt en travel tid, men god kvalitet, service og faglig kunnskap mener vi er blant grunnene til at folk kommer hit. Det virker som at mange ønsker å bevare en fiskebutikk i nærområdet.

På kjøkkenet står kokker som lager klassiske og moderne retter av sjømat. Austbø og eierne har et klart fokus på bærekraftig drift og produksjon, og alt handler om å bruke de beste råvarene i produksjonen.

-Kundene er opptatt av kvalitet, og for oss er kvalitet et viktig stikkord i innkjøp, produksjon og hva vi til slutt tilbyr kundene.

Små marginer

Gutta fra havet eies og drives på daglig basis av Arne Austbø og Trond Svellet, mens Mathias Vleeshouwers også er inne på eiersiden. De åpnet dørene første gang i 2016, men etter kun ett års drift måtte «gutta» stenge dørene, da driftsselskapet bak sjømatbutikken ble slått konkurs. Heldigvis for de ansatte og kundene kunne eierne en drøy måned senere fylle diskene med fersk fisk og sjømat igjen.

-Vi har klart å komme oss over en kneik. Det er små marginer i sjømatsalget, men vi føler vi er på riktig vei. Vi sliter med å tjene penger kun på fisk. Å lage ferdigretter av fisk som blir til overs, er en økonomisk vinn-vinn-situasjon for oss. Samtidig som vi også selger ost og delikatesser, sier han.

Siden restarten i 2017 har de årlig hatt vekst i omsetningen, som endte på 12,4 millioner kroner i 2019. Fjorårets resultat ser ut til å ligge på samme nivå.

Sjømatbutikken ligger tett ved togstasjonen i Sandvika. Lokalene ligger i en gammel rød teglsteinsbygning, hvor det har vært fiskebutikk i mange år. Like ved renner en sidegren av Sandvikselva. Austbø forteller at de har mange eldre kunder, som er vokst opp i området, og kan fortelle om et rikt ålefiske i elven, som ellers er kjent for å ha en stabil stamme av laks og sjøørret. Kortreist fisk har derfor vært en naturlig del av det hverdagslige kostholdet for folk rundt elven.

Kortreist sjømat

Mye av fisken og sjømaten som omsettes hos Gutta fra havet kommer fra Mørekysten og Sørlandet. Det gjør at de kan tilby kundene fersk fisk og sjømat året rundt. Austbø er opptatt av at kvalitet skal ligge til grunn i hele verdikjeden, fra fisken blir bløgget og sløyd, pakket og sortert til den ligger i fiskedisken. Den må holde rett temperatur hele veien om kvaliteten skal holdes helt frem til kundene. Han tror det er rom for å kunne heve kunnskapen og kvaliteten i alle ledd i verdikjeden.

-Mange spør oss hvor fisken kommer fra, når den er fanget og mottatt. Folk er blitt mer bevisste på kortreist og lokalmat, også når det gjelder sjømat. Fisken og sjømaten har ofte lang reisetid, i noen tilfeller opptil fem dager fra den blir fanget til den ligger i disken hos oss. Da blir det viktig for oss å formidle for kundene at fisken ligger på is og holder riktig temperatur slik at kvaliteten ikke forringes, sier han. Når det kommer til kortreist fisk og sjømat heller han mot direkte leveringer fra fisker eller mottak, i stedet for fra store grossister.

Skreisesongen

Nå er de inne i skreisesongen, og han merker at folk etterspør skrei i stedet for torsk.

-Folk vil ha skrei, og vi merker lavere etterspørselen etter torsk utenfor skreisesongen. Men vi kan ikke droppe kysttorsken helt, som jeg mener er minst like god utover høsten, sier Austbø.

Han trekker videre fram reke og sjøkreps om sommeren og krabbe og kveite om høsten, som gode eksempler på sesongbasert sjømat, og mener de kunne ha tjent på å gjøre et større poeng av torsken utenom vintersesongen.

-Det er viktig å ikke strekke sesongene, og det må kundene lære seg. Det vi kan gjøre er å gjøre de mer spennende for kundene til å velge sjømat ellers i året. Likevel, folk her er mer tradisjonell i matveien når det gjelder fisk og skalldyr, og ikke så trendy som inne i Oslo.

En innbydende og bugnende fiskedisk skal friste et sjømathungrig publikum i Sandvika-området.

Nye kundegrupper

Sosiale medier som Facebook og Instagram er derfor blitt viktige måter å reklamere for butikkens daglige vareutvalg.

-Vi må være til stede der kundene er, og det er på sosiale medier. Vi presenterer fiskedisken og spesielle tilbud. Det handler mye om hvordan vi som fiskehandlere presenterer oss, og sosiale medier er viktige, sier han.

Det er også viktig å nå ut til nye kundegrupper, og Austbø ser at blant annet at barnefamilier har begynt å komme innom. Spesielt i helgene er sjømat blitt et mer populært valg.

-Kanskje er folk i tidsklemma i hverdagen, og har bedre tid til å lage fisk og sjømat i helgene. Mange kan mye om mat, men er usikre på tilberedning av fisk. Vi får ofte spørsmål fra kundene på hvordan fisken skal tilberedes, forteller han. De har derfor brukt mye tid på å øke kunnskapen og servicen internt blant de ansatte.

-Vi kan alltid bli flinkere på servicedelen og være behjelpelig ovenfor kunder som trenger forslag og tips til tilberedning.