DEL

Å vandre rundt på Asias største fiskeri- og sjømatmesse er en opplevelse som burde vært flere forunt. Årets happening gikk av stabelen i den nordøstlige delen av Kina, nærmere bestemt i Dalian, en by med rundt seks millioner innbyggere. 1700 stands med firma fra 50 ulike land var å finne i de tre store hallene på messen, som ble besøkt av over 15.000 mennesker fra fjern og nær.


( 06.01.2011 )

[raw]

En rekke land stilte med egne paviljonger på China Fisheries & Seafood Expo og Aquaculture China 2010. De fleste var plassert i hovedhallen på første plan. I de to store hallene over var det mest asiatiske, og spesielt kinesiske selskap med små stands å se. Blant landene som hadde egne paviljonger med en rekke lokale firma på utstillingslisten var Norge, Chile, Ecuador, Island, Storbritannia, USA og Vietnam.

 

 

Messehallene i Dalian i Kina.


Innovasjon Norge og Eksportutvalget for fisk hadde på sin paviljong med seg Coast Seafood AS, Coldwater Prawns of Norway AS, Grieg Seafood AS, Hallvard Lerøy AS, Norway Pelagic AS, Norway Royal Salmon AS, Seaborn AS og Sekkingstad AS.

 

Selv om deler av den største hallen par preg av mange utenlandske stands, ble det fra innkjøpere, spesielt de kinesiske, uttrykt ønske om et langt større innslag av utlendinger på messen. Mange av de som var på jakt etter nye leverandører og produkter var rett og slett skuffet over utvalget av firma fra land utenfor Kina. I Kina er det sterkt voksende etterspørsel etter sjømat fra andre kanter av verden, og det har vært vanskelig å dekke suget i markedet etter denne type mat i verdens mest folkerike nasjon.

 

Alle de norske utstillerne vi snakket med hadde et jevnt trykk av interesserte besøkende (mange innkjøpere fra kinesiske firma) i de tre dagene messen var åpen, og de var godt fornøyd med arrangementet. Det hersket liten tvil om at disse eksportørene blir å finne på neste års fiskeri- og sjømatmesse i Asia, som blir avholdt et annet sted i Kina. Både sild, makrell, kaldvannsreker og hvitfisk ble promotert av de norske utstillerne.

 

 

På messen i Dalian møtte vi den utflyttede nordmannen Steinar Engeset, president i Newfound Trading Ltd i Canada. Her er han i møte med Helen Mao fra Tai Yang International Ltd i Hong Kong, som ønsker å kjøpe kaldtvannsreker fra Engeset. Firmaet kjøper hvert år 4600 tonn reker.


Kina blir sett på som et særdeles spennende marked for alle som i dag handler med fisk. De fleste utviklingskurvene i landet peker oppover, og det i en ganske bratt kurve. Slik har det vært noen år, og slik kommer det trolig til å være i uoverskuelig fremtid, på tross av enkelte dystre spådommer om snarlig oppbremsing og i verste fall kollaps.

 

I 2009 eksporterte landet sjømat til en verdi av 10,7 milliarder USD, noe som gjorde at Kina beholdt sin førsteplass som verdens største sjømateksportør for åttende år på rad. Importtallene er også imponerende. Landet importerte i 2009 sjømat til en verdi av 5,2 milliarder USD. I år vil verdien av all handel med sjømat i Kina trolig passere 17 milliarder USD, og passere USA, som til nå har vært verdens største når det gjelder samlet eksport og import av sjømat.

 

 

Canadiske Clearwater hadde mye lekkert å by på for sultne besøkende på messen.


Det er verdt å merke seg at de negative spådommene om Kinas økonomiske utvikling naturlig nok kommer utenfra, og det er få kinesiske forretningsmenn eller det offentlige som lar seg affisere av det. Landets egne myndigheter styrer mot fortsatt kraftig økonomisk vekst. En måte å få til det på er å stimulere til sentralisering. Går det som kinesiske myndigheter planlegger vil mer enn 400 millioner mennesker de neste fire årene flytte fra landsbygden til byer i Kina. Myndighetene har beregnet at hver av disse vil bidra til et gjennomsnittlig økonomisk løft på rundt 15.000 USD, i hovedsak gjennom investeringer i eiendom. I 2015 vil trolig mer enn halvparten av det samlede folketallet på 1,4 milliarder innbyggerne i Kina, bo i byer eller tett befolkede områder.

 

 

James Austin viser frem en delikatesse ”geoduck” fra stillehavskysten av Canada, nærmere bestemt British Columbia. Denne arten høstes av dykkere, og mye av produksjonen eksporteres, blant annet til Kina. På messen i Dalian ble den presentert levende i akvarium, og kinesiske kokker serverte fersk ”geoduck” til interesserte besøkende.

Kraftig vekst i den økonomiske utviklingen på de fleste områder betyr at stadig flere kinesere får råd til å kjøpe sjømat, både det som kommer fra utlandet og det som hentes opp fra havet i innenlandske farvann og som foredles og selges i Kina. Fisk og skalldyr har høy status i Kina, og det dukker opp stadig flere restauranter med sjømat som hovedingredienser i sine menyer.
Av de importerte produktene står laks og kongekrabbe høyt på ønskelisten blant kinesiske forbrukere. Når det gjelder førstnevnte har Norge som kjent høy status, noe som ble behørig markert på den norske paviljongen under verdensutstilingen i Shanghai i oktober. Der ble laks nummer 10 million siden 1985 vist frem av vår egen fiskeriminister. Mye tyder på at Kina snart vil passere Japan som det viktigste markedet i Asia for norsk laks.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.