DEL

Halldor Egill Gudnason fra Island er en kjent mann i det internasjonale fiskerimiljøet. I syv år var han sjef for Hampidjan sin tråldøravdeling. Han reiste verden rundt for å besøke kunder, og han var aktiv på de fleste større fiskerimesser. I fjor sommer sa han takk for seg til kontorlivet og tok hyre som fiskeskipper på en større argentinsk tråler, på fiske etter hoki. Kystmagasinet møtte skipperen da han gikk i land i Ushuaia (”fin del mundo” – verdens ende) i Argentina etter 60 dagers hektisk drift i stormfulle farvann.


( 23.03.2009 )

[raw]

Den argentinske tråleren San Arawa II er norskbygd og var tidligere eid av en reder fra Færøyene. Opprinnelig het den P/F Radhamar, og den ble bygget ved Søviknes Verft AS ved Ålesund i 1987. Etter noen år ble den solgt til ny eier på New Zealand før den til slutt havnet i Argentinsk eie for to år siden.

 

Nåværende reder er Edvardo Consales Lemmy, et kjent navn i fiskerikretser i den sørlige delen av landet. Fartøyet tråler hovedsakelig etter hoki, en lang, tynn, ettertraktet og bra betalt hvitfisk, som kanskje er mer kjent i farvannene rundt New Zealand. Men det finnes altså brukbare ressurser av arten langs den sørlige delen av Argentina og vest og sør for Falklandsøyene. Fisken ligger på mellom 400-500 gram og opp til rundt to-tre kilo, og i fabrikken om bord blir det produsert filet som blir frosset i blokk.

-Denne gangen var vi ute i 60 døgn og kom i land i dag med 430 tonn filet, noe som er unormalt lite. Normalt fisker vi 500-600 tonn på 45 dager. Vi vet ikke helt årsaken til at turen denne gangen ble usedvanlig dårlig, men det har kanskje litt med at sommeren er uvanlig sen i år, og at temperaturen i sjøen er for lav for årstiden, sier Halldor når vi møter han på broen på tråleren ”San Arawa II”, like før han går i land i Ushuaia og setter kursen mot en litt nordligere breddegrad. Det kan nevnes at Ushuaia er verdens sørligste by, og at den ligger på noenlunde samme breddegrad som København.

 

Du kan lese mer om Halldor og fiske i sør i denne utgaven av Kystmagasinet, som nettopp er utgitt.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.