Mar Fortune er den andre av to supplybåter som Amar Shipping har bygd om til moderne servicefartøy for oppdrettsnæringen.

Under neste ukes Aqua Nor vil Amar Shipping være tilstede på Skansen i Trondheim og vise frem sitt nye servicefartøy. Mar Fortune var opprinnelig en liten supplybåt bygd i 2002, men har etter nedgangen i oljesektoren blitt solgt videre. Nå har Amar Shipping totalrenovert fartøyet med ny innredning, elektronikk og utstyr.

På dekk er det montert det siste nye innen dekksutstyr fra SHM, som gjør Mar Fortune til et fleksibelt og topp moderne servicefartøy. Dekksutrustningen fra SHM Maritime består blant annet av to store kraner fra Effer Marine, en kran på 175 t/m og en kran på 125 t/m. Det er videre installert en stor ankerhåndteringsvinsj med 40 tonn trekkraft og tension-kontroll for optimale slepeegenskaper. Vinsjen har kapasitet til 1,7 km med 65 mm trosse.

Broen om bord på nybygget.

Videre er båten utrustet med alt nødvendig utstyr for sikkert og effektivt fortøyningsarbeid; 25 tonn platelås, 50 tonn haikjeft og 25 tonn taupinner, hekkrulle, 15 tonn sidemonterte taupinner, og 20 tonn aktermontert taulås. For å sikre best mulig ytelser for alt av dekksutstyr er det installert en 3x65kW HPU og et felles kontroll- og sikkerhetssystem. Båten er klargjort for en A-ramme på 40 tonn. Ankerhåndteringsvinsj er installert slik at man enkelt skal kunne demobilisere den om man skal plassere annet utstyr på dekk.

Messen.

Elektronikken er levert av Vico og fartøyet er utstyrt med DP. Under dekk er det to maskinrom hvor det ene er tiltenkt fremtidige kontrollsystemer for dekksutstyr som utstyr for avlusing, ROV etc. I det andre maskinrommet er det en generatorpakke på 2x 300kW 440V i sync fra Volvo Penta/Stamford. Arbeidsdekket er på 150 m2 og båten har dermed stor kapasitet til å frakte utstyr til ulike oppdrag. Fremdriftsmaskineri består av 2x Caterpillar 3508B, 1 baugtruster på 272kW og hekk-truster på 195 kW som gjør båten svært manøvrerbar rundt oppdrettsanlegg. Hjelpemotorer er 2x Caterpillar 3306.

Fartøyet har totalt 11 køyer fordelt på 8 lugarer, oppholdsrom, stor bysse, kontor, vaskerom, duty mess og mer.

Tidligere har Amar Shipping utrustet søsterskipet Mar Placentia på samme måte. Dette skipet er solgt videre til Cooke i Canada, som i disse dager er i avslutningsfasen på installasjon av Optilicer ombord. Cooke har fra før Miss Mildred som er et skip av samme type og design levert av Amar Shipping med Thermolicer ombord.

Dekksområdet.

Amar Shipping er et norsk rederi som skaffer tonnasje til ulike formål og leverer komplette skip ferdige til å utføre oppdrag for kunder over hele verden. Selskapet har i dag ett skip under bygging på Fitjar, en 28 meter lang høstingsbåt med 200m3 tankkapasitet. Skipet er forventet levert i begynnelsen av 2020.

.Selskapet har i dag ett skip under bygging på Fitjar, en 28 meter lang høstingsbåt med 200m3 tankkapasitet.