DEL

”Vestervon” har vært gjennom en omfattende ombygging ved Solund Verft AS. I begynnelsen av denne måneden satte kystnotbåten kursen mot Bulandet for å laste om bord not og utstyr, etter knappe fem måneder på verksted.


( 27.09.2010 )

[raw]

Med en generell oppgradering og forlenging på 13 meter, er det praktisk talt et helt nytt fiskefartøy som nå har satt kursen for makrellfeltene i vest.

 

Kystmagasinet snakket med daglig leder Svein-Tore Eide ved Solund Verft AS rett etter at ”Vestervon” i realiteten var ferdigstilt. Den lå bare og ventet på en siste sjekk og godkjenning fra skipskontrollen. Det sto også litt finpuss igjen fra verkstedet sin side, men ellers var alt klart. Fartøyet hadde ligget på sjøen i en knapp måned, og det var snart klart for reder og skiper å sette kursen mot havet i vest.

 

I forhold til opprinnelig plan leveres ”Vestervon” litt etter skjemaet. Men Eide opplyser at det ble igangsatt en del tidkrevende ekstraarbeid på slutten, som gjorde utslag på tiden. Blant annet måtte hovedmotoren rettes opp. Men lederen er fornøyd med ombyggingsprosessen, og han mener rederne har fått et flott fartøy. Det samme svaret får vi fra en av de seks rederne, Erlend Norheim. Han er meget tilfreds med resultatet, og de har fått båten akkurat slik de ønsket den.

 

”Vestervon” klappet til kai ved verkstedet i Solund i begynnelsen av april i år. Men da var alt midtseksjonen på ti meters lengde på det meste ferdig bygget og klar til å settes enn, etter at fartøyet var kuttet på midten og forskip og akterskip var dradd fra hverandre. Det er en omfattende jobb Solund Verft AS har utført. I tillegg til forlengingen midtskips er hekken forlenget med tre meter. Her har det blitt plass til en større notbinge på 90 kubikkmeter og en litt mindre på 38 kubikk. Akterskipet er nå ganske lik rederiets tidligere fartøy, ”Vestøy”, opplyser Erlend Norheim.

 

Men ”Vestervon” er ikke bare forlenget med 13 meter til en samlet lengde på 36,45 meter. Fartøyet har også fått et helt nytt komplett RSW anlegg og et nytt strømaggregat fra Volvo i forskipet. Det er også gjort en del modifiseringer, blant annet når det gjelder dekkskraner, flålegger og annen utrustning. De største leverandørene til i forbindelse med ombyggingen av ”Vestervon” er MMC Kulde, MMC Tendos, VVS Rune Berge (RSW), Bjordal og Madsen og Hafs Elektro.

 

-Dette er den største jobben i Solund Verft AS sin historie, og kontraktsverdien er på rundt 25 millioner kroner. 35-40 personer har i snitt vært sysselsatt på fartøyet i ombyggingsprosessen, sier en fornøyd Svein-Tore Eide til Kystmagasinet. Han legger til at ombygging av båter ikke er noe nytt. Dette er den sjette, men samtidig den største i rekken. De har ikke støtt på store utfordringer under ombyggingen, og arbeidet har gått greit, selv om det har vært hektisk i perioder.

 

Selv om det har blitt litt roligere ved verkstedet etter at ”Vestervon” var ferdigstilt, har de fullt opp å gjøre med tradisjonelle reparasjons- og vedlikeholdsoppdrag, på ulike typer fartøy. De er også i sving med å sette opp en ny stor skipshall med lengde på 65 meter og arbeidshøyde på 25 meter. Byggingen går som planlagt, og Eide regner med at den blir klar til å tas i bruk i midten av oktober. Investeringen er på 20 millioner kroner, og hallen vil gjøre virksomheten langt mer moderne og konkurransedyktig. Arbeidsforholdene for de 40 fast ansatte vil også bli langt bedre, spesielt vinterstid.

 

Når det gjelder jobben med ”Vestervon” tror Eide at dette oppdraget blir en fin referanse å ta med seg når det gjelder andre jobber i denne kategorien. Reder Erlend Norheim opplyste til Kystmagasinet at han regnet med å sette kursen mot makrellfeltene 6.-7. september. Han regnet ikke med at de trengte å gå langt for å finne fisken. Da vi snakket med rederen i slutten av august foregikk fisket vest av Måløy. ”Vestervon” har en ordinær kvote i år på 640 tonn, samt at det stod noe igjen av fjorårets kvote. Hvor mye av disse 150 tonnene de ville få lov til å fiske, visste han ikke på daværende tidspunkt.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.