DEL

Gollenes står for tur blant norske fartøyer, nå når Christina E er levert til sine nye redere i Fosnavåg. Karstensens Skipsværft i Skagen bygger nå antakelig flere store fiskefartøyer enn noe annet verft i Skandinavia, og har uten tvil tatt fra norske verft den ledende posisjonen de hadde.


( 05.07.2010 )

[raw]

Det 62,6 meter lange fartøyet Gollenes ankom Skagen Havn 4. april, etter sjøsetting av skroget ved Northern Shipyard i Gdansk 18. mars. Utrustningsarbeidet skal være ferdig i september. Men før det leveres den 75,4 meter lange pelagiske tråleren Voyager til eiere i Nord-Irland. Og deretter Paula, også en pelagisk tråler til Irland.

Neste norske nybygg er 67,5 meter lange snurperen/tråleren Leinebjørn som skal leveres neste år. Den følges av snurperen/tråleren Havsnurp som blir 62,6 meter lang. Både Gollenes og Leinebjørn er hjemmehørende i Fosnavåg. Derved er det levert eller påbegynt bygging av tre fartøyer for Fosnavågrederier på kort tid. Leinebjørn får Midsund som hjemmehavn.

Gollenes sjøsettes ved Northern Shipyard i Gdansk, Polen, 18. mars. Foto Northern Shipyard.

Gollenes som nå ligger ved utrustningskai hos Karstensens Skibsværft er en modifisert utgave av verftets to tidligere nybygg, de danske fartøyene Cattleya og Strømegg. Mens nylig leverte Christina E og Voyager som er neste overlevering, begge er designet av Wärtsilä Ship Design, er de tre neste norske fartøyene, Gollenes, Leinebjørn og Havsnurp alle designet av det suksessfulle verftet.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.