Kystmagasinet har bordet det nye hypermoderne fiskefartøyet MS Eros, en 77,5 meter lang og 16,6 meter bred kombinert pelagisk tråler/snurper.


[raw]

Nybygget ligger fortsatt ved verftet Larsnes Mek. Verksted AS for diverse testing og prøvekjøring, men kaster trolig loss med kurs for fiskefeltet om en uke. Vi har en større reportasje fra nybygget i neste papirutgave av Kystmagasinet, men gir deg noen smakebiter fra tråleren/snurperen på vår nettside.

Et lite glimt av den enorme broen.

 

Eros har mange nyvinninger. For mannskapet blir denne arbeidsplassen som en ny verden å regne. Her er det meste overbygget og skjermet for vær og vind, også den store notbingen. Nybygget, med hjemmehavn Fosnavåg, er også tilrettelagt for bruk i forskningsøyemed, med tre større laboratorium og andre fasiliteter for denne type virksomhet. Det finnes også ekstra lugarplass om bord og rikelig med plass og komfort i messe, salong og i andre områder av boligseksjonen. Et stort trimrom og solarium hører også med.

Fisker Anders Havnen er godt fornøyd med den innebygde notbingen.

 

God plass i maskinrommet.

 

Dette blir et av de virkelig store kombinerte trålerne/snurperne i den norske havfiskeflåten, og det mest moderne med det aller siste av teknologiske nyvinninger. Eros vil også være det første fiskefartøyet med miljøsertifiseringen Greeen Passport dokumentasjon, og stetter dermed de nye IMO-kravene for alle havgående fartøy. Det er Metizoft AS som har stått for sertifiseringen. Skroget til Eros er bygget i Polen, mens all utrustning og ferdigstilling er utført av Larsnes Mek. Verksted AS.

Messe og salong.

 

Glimt fra offiserenes lugarer.

 

Trimrommet.

 

Du kan lese mer om MS Eros i Kystmagasinet 9, som vil være hos abonnentene rundt juletider og i salg i Narvesen mellom jul og nyttår.

 

[/raw]