Dansk reketrålerflåte har i mange tiår stort sett bestått av eldre, ganske slitne fartøyer. Nå foregår det en fornying, og da Karstensens Skibsværft leverte tråleren North Sea, fikk flåten en skikkelig ansiktsløftning.

Tråleren, som har største lengde på 32 meter og bredde på 10 meter, erstattet en tråler med samme navn. Denne hadde største lengde på 35,1 meter og bredde på 6,6 meter. Den ble bygget i Øst-Tyskland i 1968. Etter å ha slitt 53 år på havet var det på tide å skifte til et moderne fartøy. Den gamle tråleren endte sine dager hos skipsopphuggeriet Fornæs Ship Recycling i Grenaa.

Med tråleren North Sea har den danske rekeflåten fått et ansiktsløft. En over femti år gammel sliter er byttet ut med en topp moderne tråler. FOTO S255 NORTH SEA

North Sea eies av Partrederiet North Sea i Skagen. Rederiet eies av Thomas Hjort Samuelsen og Karl Arne Nielsen. De kjøpte seg inn i rederiet i 2007. Syv år senere, i 2014, overtok de rederiet og eier nå femti prosent hver.

Vinsjer og tromler er levert av Thyborøn Skibs og Motor. FOTO S255 NORTH SEA.

De har spesialisert seg på å fiske reker i Skagerak. De store rekene blir i hovedsak eksportert til Sverige, mens småreker leveres til pilling. Dansker kjøper sjelden reker med skall. Det meste av omsetningen i Danmark er enten pillede fryste reker eller pillede i lake.

Selv om tråleren ”bare” har største lengde på 32 meter er det gode og rommelige fasiliteter om bord. Dette er messe og salong.

Effektiv rekefabrikk

Nye North Sea er utstyrt med en topp moderne fabrikk fra Intech. Selve hjertet i fabrikken er en Connie 800. Kokeren har ved tre minutters koking kapasitet på 1500 kilo reke i timen. Koketiden kan reguleres mellom to og sju minutter, avhengig av størrelsen på rekene. Intech har også levert bifangstseparatorer og gradere, samt bygget en komplett fabrikk som tar vare på fangsten fra trålposen tømmes til fisk er iset og reker ligger ferdig kjølt i kartonger.

En stor og rommelig bysse er godt å ha om en skal spise godt mens en er på havet.

Aktive i utforming av skipet

Rederne har deltatt i utforming av fartøyet. De har vært opptatt av å sikre optimale arbeidsog plassforhold omkring tromler og trålutstyr. De har også hatt innflytelse på valgt skrogfasong. Som bildene viser, er formen på baugen utradisjonell. Flere andre fiskere har vært svært opptatt av hvordan baugen ville fungere når de gikk mot sjøen. Men erfaringene etter at North Sea, etter Covid-relaterte forsinkelser, kunne sette baugen ut mot Skagerak, har vært utelukkende positive.

Tråleren har fått et staselig og rommelig styrhus.

Åtte måneder forsinket

Opprinnelig var planen å starte fiske med det nye fartøyet i juni i fjor. Men på grunn av pandemien har alt tatt lengre tid. Først i slutten av februar, åtte måneder forsinket, kunne de kaste loss fra Skagen for første tur. Da hadde de først blitt ytterligere forsinket på grunn av karantene og lokal smitte. 8. februar ble en av mannskapet smittet. Det betød to testinger og karantene, mens det nye skipet blir liggende ved Auksjonskaien i Skagen.

I salongen er det selvsagt en storskjerm.

Kostet 50 millioner danske kroner Tråleren er blant annet utstyrt med en ABC-hovedmotor med ytelse på 736 kWh, samt to John Deere hjelpemotorer som hver har ytelse på 115 kWe.

En Connie 800 rekekoker med kapasitet på 1500 kilo i timen sørger for topp kvalitet på rekene.

Thyborøn Skibs og Motor har levert en vinsjer, tromler og annet hydraulisk utstyr, samt en TMP dekkskrane. Propellen, som har en diameter på 3200 millimeter er levert av Hundested Propeller, som også har levert en thruster med effekt på 120 hestekrefter.

Interiøret er enkelt, men stilfullt.

Totalt har den nye tråleren kostet omkring 50 millioner danske kroner (Cirka 68 millioner norsker kroner).

Hovedmotor er en ABC som yter 736 kWh.