I midten av juni ble «Klara» overlevert fra Nor- Dan Marine AS til Ørjan Nilsen og Åsne Hauge. Båten er av type Nor- Dan Speedsjark 35, og har verftets byggenummer 114/20.

Nybygget skal brukes til juksa og linefiske, og båten er godkjent for Bankfiske 1. «Klara» er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over seks meter, og dette er den oppgraderte modellen til Nor-Dan 35, med bredere styrehus.

Klara er en flott speedsjark som nylig er levert fra Nor-Dan Marine.

300 hk motor

Speedsjarken har en Perkins hovedmotor på 300 hk som er levert av Universal Diesel, ZF 280 gir med Cruise Command, elektronisk sluresystem og to styreposisjoner, levert av KGK og et hydraulisk anlegg levert av Egil Eng & Co/AJ Drift/Fiskeriteknikk. Propellog roranlegget kommer fra Bosvik men Sleipner har levert baugthruster.

Båten har shelterdekk, trimtanker og tørkeskap av oppgradert modell, og det finnes en rekkeport på styrbord side. «Klara» er også utstyrt med Polarlight søkelys og Luminell bauglys og dekksbelysning. Aluminiumsrekker på dekk kommer fra Suntec AS mens master/luker/aluminiumsdører er levert av AJDrift.

Nybygget er klar for overlevert og avreise. Rederne sammen med båtbyggerne fra NorDan; Jarle Fjeldskår, Benny Frederiksen og May Britt Hansen.

Innredning

Fartøyet har en åpen, trivelig interiørløsning. Innredningen er i oljet eik/hvit respatex og den er levert av Svennevik Bygg. Et Eberspacher varmeapperat på 4 kW sørger for god varme på kalde dager, og landstrømsanlegget er levert av NDMS. Førerposisjonen på styrbord er oversiktlig med integrerte flatskjermer og betjeningsinstrumenter. En komfortabel skipperstol kommer fra Norsap.

Forut i lugaren finnes det tre faste køyer og fire skap.

Byssen har nedfelt elektrisk kokeplate, innbygd kombiovn og kjøleskuff. Forut i lugaren finnes det tre faste køyer og fire skap. Isolerte ruter er levert av Ertec, og den todelte styrhusdøren er av merke Libra Plast.

Navigasjon

Når det gjelder navigasjon har «Klara», i tillegg til Olex, navigasjon fra Simrad som levert av Navico. Fartøyet har også blant annet Simrad NSS Evo3 kartplotter og ekkolodd, 4 G radar i takkonsoll, HS60 kompass, 2 x Simrad M19 skjermer i dashbord, Simrad A2004 autopilot, AD80 interface til thruster og monitor i bakvindu for speiling av Olex.

Nybygget er også utstyrt med maskinromskamera. GOT har levert PLS system til båten, mens Jotron har levert e-pirb og Sart. Alle antenner er montert i masten. NorDan Maritime Service har stått for motormontasje, samt all teknisk og elektrisk installasjon, mens dekksrigging er utført av Smådal Mek.

Båten har shelterdekk, trimtanker og tørkeskap av oppgradert modell, og det finnes en rekkeport på styrbord side.