-Vi er i dag svært konkurransedyktige på fremdriftssystemer, og ser store muligheter for vekst. Responsen fra markedet har vært meget god, og det er tydelig at nye aktører ønskes velkommen. Det sier daglig leder Torgeir Markhus i Helseth AS, etter at den tradisjonsrike produsenten av propeller ble kjøpt opp av girprodusenten, Kumera. Vi møtte Markus og et par av hans kollegaer fra Kumera på selskapenes fellesstand på Nor-Fishing.

Kumera er en stort finsk produsent av girbokser med tilbehør, som årlig produserer og selger girbokser for 400 mill. kroner. Mange av leveransene har tradisjonelt gått til ulik landbasert virksomhet i form av industrigir. Et av deres datterselskap ligger i Sandefjord, og de har tidligere tradisjonelt produsert marine forkantgir for kraftuttak fra motorer i ulike fartøy, samt vinkelgir for thrustere. Men for et par år siden bestemte den finske produsenten å satse på framdriftsgir for maritim sektor, gjennom Kumera i Norge. Nylig leverte de et komplett girsystem til en avansert slepebåt, med stor suksess. Det avansert fremdriftssystem med Kumera to-step gir har blant annet gitt brukeren 20 prosent lavere drivstofforbruk.

Kumera i Norge har jobbet mye med videreutvikling av nye girsystemer, og de kan nå levere gir i effektområdet 100 kW til 5 mW. Og det er utviklet ulike girtyper til ulike operasjonsområder. De er også gode på spesialtilpassede løsninger. Etter oppkjøpet av propellprodusenten Helseth (90 %) i Molde, har de nå hele fremdriftssystemet, utenom selve motoren. Og sammen satser de to friskt på hele den maritime sektoren, og spesielt innen fiskeri og servicefartøy til oppdrettsnæringen.

Den nye girløsningen som går via to girbokser, og som gjør at man får motoren løftet opp og frigjør mye plass for nyttelast.
Den nye girløsningen som går via to girbokser, og som gjør at man får motoren løftet opp og frigjør mye plass for nyttelast.

Selskapene fortsetter som to selvstendige enheter, men sammen fremstår de som en meget konkurransedyktig leverandør av fremdriftssystemer til ulike typer fartøy. På Nor-Fishing hadde Kumera og Helseth felles utstilling, som var godt besøkt.

-Vi fikk utrolig god respons på messen, ikke minst på oppkjøpet. Nå har vi svært gode løsninger for fiskefartøy, brønnbåter, arbeidsbåter, lasteskip, hurtiggående båter og andre relevante fartøy som trenger fremdriftssystemer, forteller en fornøyd daglig leder for Helseth, Torgeir Markhus. Han legger til at han ønsker alle nye aktører velkomne.

En av nyhetene fra Helseth og Kumera er en helt ny girløsning som går via to girbokser, og som gjør at man får motoren løftet opp, som blant annet er ypperlig når det gjelder service og reparasjoner. Andre fordeler er at løsningen krever vesentlig mindre plass i skipet. Kunden oppnår også vektbesparelse, blant annet ved at akslingen som går fra gir til motor er laget i karbon.

For den maritime bransjen er trolig Helseth den mest kjente av de to aktørene. De produserte sine første propeller, girbokser og motorer allerede i 1906. Fra 1980 ble produksjonen rendyrket til bare å gjelde ulike typer propeller. Helseth har i dag 15 ansatte. Hos Kumera i Sandefjord er de 21 ansatte. Her både designer, spesialiserer og sammenstiller de marine girsystemer. Moderselskapet i Finland har nærmere 600 ansatte og en årlig omsetning på rundt 80 millioner euro i året.