Selfa Arctic har levert ny 1099 speedsjark til Vardø-fiskerne Kenneth og Jens Stensen.

Vardø har fått en ny tilvekst til sin lokale kystfiskeflåte. I august fikk Kenneth og Jens Stensen overlevert sin nye speedsjark fra Selfa Arctic, som ligger på Rødskjær utenfor Harstad. Båten, som bærer navnet Lofotværing, er av typen 1099 Speed.

Tapte budkamper

-Jeg hadde lyst på en større båt, men var ikke helt sikker på hvordan bruktmarkedet for båter var. Vi bydde på seks kystsjarker, men alle ble bydd ut av nevene på oss, forteller Kenneth Stensen til Kystmagasinet.

Men da tilbudet kom fra Selfa på et skrog de hadde liggende, kunne de ikke si nei. Han forteller videre at de har lagt vekt på siste skrik av tekniske instrumenter i nybåten. Blant annet har de lagd et godt system med tanke på binger og dekksystem, slik at arbeidet går lettere og er mindre fysisk når de skal jobbe med fisken.

Med 500 hk under dekk gir speedsjarken en maks fart på 20 knop
Med 500 hk under dekk gir speedsjarken en maks fart på 20 knop

God sjøbåt

Inntrykket av nybåten er så langt bra. Kenneth Stensen forteller at det er en god sjøbåt, men at det kan være lett å glemme at de har 500 hk under føttene.

-Det er tross alt en speedsjark. Derfor et det uvant å ligge med 20 knops fart, i stedet for med 7-8 knop, slik vi er vant med den gamle Maloen, forteller han videre. Malo-sjarken skal de drifte videre i tillegg til nyervervelsen. Dette er for øvrig ikke første Selfa-sjark til de to blad Stensen. Tidligere eide de en Selfa 35 Kyst, som var rigget for garn, line og teiner.

Nye Lofotværing har en lengde og bredde på 10,99 x 3,84 meter.
Nye Lofotværing har en lengde og bredde på 10,99 x 3,84 meter.

Den nye båten har dimensjonene 10,99 x 3,84 meter, og den har et lasterom med kapasitet på 12 m3. Under dekk finner man en Cummins QSC 8.3 motor, som er en dieselmotor med seks sylindrer. Motoren har maks effekt på 500 hk (368 kW) ved 2600 rpm. Den er koblet til et elektronisk sluregir av type ZF 286, og videre til trinnløs hydraulisk thrustere.

Moderne interiør og med koketopp fra IKEA.
Moderne interiør og med koketopp fra IKEA.

Har varme i dørk

Alt av hydraulikk og thrustere er levert av Sleipner Motor. Den nye Lofotværing er rigget for line og krabbefiske, og dekksutstyr som linehaler og sløyeutstyr er levert av Lorentzen Hydraulikk i Kabelvåg.

Båten har et romslig rorhus, som har fått et moderne og enkelt interiør. På dekksnivå finner man også en messe/ salong i rorhuset, samt en flisbelagt bysse med koketopp fra IKEA. Under rorhuset foran er det toalett med dusj og køyeplass til to, og skap og skuffer for oppbevaring. Det er dessuten installert dørkvarmesystem i lugar, toalett og rorhus, som gjør at komforten om bord er det ingen ting å si på.

Sleipner Motor har levert trinnløs sidepower thruster-system.
Sleipner Motor har levert trinnløs sidepower thruster-system.