Denne uken er Norges sjømatråd på Tokyo International Seafood & Technology Expo for 19. året på rad.

Sjømatmessen i Japans hovedstad er en av de største fiskerimessene i landet, med over 1 300 utstillere. Det forventes at over 35 000 mennesker vil besøke messen i løpet av de tre dagene den arrangeres.

– Årets messe handler om kunnskapsformidling og opphavsmarkedsføring, og den gir oss en fin mulighet til å videreføre den gode dialogen med lokal verdikjede og norske eksportører, sier fiskeriutsending Gunvar Lenhard Wie.

Norges sjømatråd på messe i Japan.

På messen fokuserer Sjømatrådet på promotering av det nye opphavsmerket, «Seafood from Norway», og kommer også til å presentere smakebiter fra sjømatstudien som skal lanseres 26.september.

– Det nye opphavsmerket blir veldig godt tatt imot her i Japan, og merket har gitt oss enda større muligheter for merking med opphav hos de store sjømatselskapene og handelen i Japan. I sjømatstudien har vi også gjort funn på hvor viktig, og i økende grad, opphavsland er for konsumentene i Japan, forteller Wie.

Messen foregår på Tokyo International Exhibition Center, onsdag til fredag denne uken, og flere norske sjømataktører er til stede.