Rederiet H.P. Holmeset på Vatne har fått levert sitt nye fartøy «Geir» sist. Det nye autolinefartøyet ble døpt i en seremoni i Ålesund, og er det åttende fartøyet med samme navn i samme rederi.

Det var i februar 2018 at kontrakten mellom Vaagland Båtbyggeri og rederiet H.P. Holmeset ble undertegnet. Men prosjektet har tatt hele fire år å få ferdigstilt, fra tegnebrett til dåp. – Dåpen ble selvsagt noe amputert på grunn av restriksjoner fra helsemyndighetene. Men det ble en fin fest likevel, forteller Hallgeir Holmeset. En av tre brødre som driver rederiet H.P. Holmeset. Selve byggeprosessen fra brennestart til levering tok rundt 2,5 år.

Har norrøn opprinnelse

Det nye autolinefartøyet «Geir» er designet av Skipsteknisk i Ålesund, og har betegnelsen ST 156 XL. Fartøyet er 61,8 meter langt og 13,5 meter bredt. «Geir» erstatter «Geir II», som i januar 2020 ble solgt til et rederi på Færøyene og omdøpt til «Klakkur». Alle fartøyene til rederiet har hatt navnet «Geir», og det siste nybygget er den åttende i rekken med samme navn. Navnet Geir har en norrøn opprinnelse, og betyr spyd. For rederiets del har det blitt en tradisjon å beholde navnet, forteller Holmeset.

Dåpsbilde. Fra venstre: Hallgeir Holmeset, Kjetil Holmeset, Ellen Holmeset, Arild Holmeset, Rose Holmeset, Marita Holmeset og Gunnar Arnold Nordbø.

– Da vet alle hvor båten hører til, sier han.

H. P. Holmeset AS er en familiebedrift med røtter mer enn har 100 år tilbake i tid. Reder Per Arne Holmeset var en av pionerene innen norsk linefiske og har alltid ligget i forkant av utviklingen både når det gjelder tekniske løsninger, markedsmessig svingninger og den norske fiskeripolitikken. Han har således kunnet navigere selskapet trygt selv om det har vært storm rundt bransjen generelt de siste tiårene.

Ett eksempel er utviklingen av den patenterte dragerbrønnen, som har bidratt til et mer effektivt, trygt og lønnsomt linefiske. Den første båten utstyrt med dragerbrønn ble levert i desember 1998, og ble en ubetinget suksess.

Hallgeir Holmeset vel til rette i skipperstolen. Han er en av tre brødre som driver rederiet H.P. Holmeset.

Norges største aoutolinebåt

«Geir» er ved levering Norges største autolinebåt, og har plass til et mannskap på 22 personer.

– Vi er veldig stolte av å ha levert dette fartøyet, sier direktør Gunnar Arnold Nordbø ved Vaagland Båtbyggeri. Det er jo en liten fjær i hatten for oss at det er den største. Det er også den andre linebåten på rad vi leverer, så vi er blitt flinke på den type fartøy, legger han til. I november 2018 overleverte verftet «Seir» til rederiet Seir AS på Grytastranda.

– Vi har levert til to fornøyde redere på rad, skryter Nordbø.

Det er gode arbeidsforhold på broen og skipperen har mange monitorer å følge med på.

Forsinkelser

Fartøyet var forsinket fra skrogverftet i Polen, men etter at det ankom Norge har det gått veldig bra ifølge Nordbø.

– Vi skulle opprinnelig ha levert båten til jul i 2019, og hatt skroget hos oss i begynnelsen av juni 2019. Men først i november i fjor kunne vi ta det inn i dokken, sier han. Planen var da å levere i slutten av april, men på grunn av koronautbruddet oppstod det ytterligere forsinkelser. Årsaken var at flere av arbeiderne ved verftet ble satt i karantene.

Det er gode arbeidsforhold på broen og skipperen har mange monitorer å følge med på.

– Vi tok inn litt i påsken. Men, når man mister 30-40 arbeidere over natta så utgjør det rundt 2000 arbeidstimer i uken. Det er klart at det gjør det vanskeligere, sier Nordbø. Han skryter både av ansatte, leverandører og kunden når han skal fortelle om byggeprosessen.

– Det har vært et veldig godt samarbeid med alle, og ikke minst med rederi. Det er veldig flinke gutter som vet hvordan ting skal være. Det at det er kort vei til rederiet, har også vært en fordel, sier Nordbø.

Hallgeir Holmeset ved spakene.

Hybrid fremdriftssystem

At det ble en batteripakke om bord var ikke med i de opprinnelige planene, men kom inn senere i prosessen, blant annet som følge av støtte fra Enova. Ifølge Nordbø medførte ikke det noen problemer.

– Det gikk forbausende lett. Det er selvsagt noe mer arbeid med justeringer, men tidsmessig så gikk det bedre enn forventet, sier han.

Rederitrappen. Frå øverst: Hallgeir Holmeset, Andreas Holmeset, Adrian Holmeset, Arild Holmeset og Hans Kristian Holmeset.

«Geir» er utstyrt med A-CELL Propulsion fra Acel, med en batteripakke på 270 kWh fra Corvus Energy. I tillegg til å levere og installere fremdriftssystemet står også Acel for leveransen av komplett elektroinstallasjon, utstyrsleveranse og engineering på «Geir».

– Det er en omfattende installasjon med fokus på energieffektivisering, driftsøkonomi og sikkerhet, sier Martin Skåravik, avdelingsleder for Power Systems i Acel om oppdraget.

Visste hva vi fikk

Det er tredje gang rederiet velger design fra Skipsteknisk til sine nybygg. Rederi og designer har jobbet tett sammen for å utvikle en svært effektiv linebåt der det er satt fokus på miljøavtrykk, arbeidsmiljø og kvalitet på sluttproduktet.

– Samarbeidet med Skipsteknisk har gått veldig bra. De vet hva vi forlanger, og hva som er mulig, mener Holmeset. Rederiet gav designerne frie tøyler til å designe en båt innenfor gitte rammer.

– De har ikke lovet oss noe de ikke kunne holde. Vi har ikke satt noen restriksjoner på designet, men vil at den skal være behagelig å seile med, forteller Holmeset.

Hovedmaskin på 1920 kWh, og 2 x generatorsett à 750 kWh er levert av Yanmar.

At designer, verft og rederi holder til i samme område mener han har vært en fordel i sluttførelsen av båten. Rederiet har også valgt en rekke lokale underleverandører til mye av utstyret om bord.

– Vi har gjort vårt beste for å holde på norsk skipsbyggingstradisjon. Det er ikke mange verft i Norge som kunne bygget en båt av en slik størrelse.

Så snart de siste justeringer er gjort, og mannskapet er blitt kjent med fartøyet, skal det sette kursen nordover mot Barentshavet. Der skal det fiske etter torsk og hyse forteller Holmeset. Men noen planer om å utvide flåten er ikke aktuelt.

– Nei, et skrog er nok for oss, avslutter Holmeset.

Geir under ferdigstilling ved Vaagland Båtbyggeri.

UTSTYR

Hovedmaskin på 1920 kWh, og 2 x generatorsett à 750 kWh er levert av Yanmar mens akselgeneratoren på 1200 kWh kommer fra Generator Solutions. Hybrid fremdriftssystem er levert av Acel, thrustere og gir av Brunvoll og styremaskin og ror av Rolls Royce Marine. Batteripakken på 270 kWh er det Corvus som har stått for. Ankervinsj er levert Adria Winch, mens anker og kjetting er levert av Sotra Anchor & Chain. Dekkskranene kommer fra Triplex.

Båten er utstyrt med dragerbrønn og autolineutstyr for omtrent 70.000 krok. Den store fabrikken levert av Optimar produserer både HG og filetert fisk, og har lastekapasitet på omtrent 500 tonn. Frysere og frysekompressorer er levert av Teknotherm AS. Fiskebearbeidingsmaskiner kommer fra Breivik Mek Verksted, mens Mustad Autoline har levert autolinesystemet. Innredningen om bord er utført av Norwegian Marine Interior. MOB-båt og daviter er levert av Palfinger Marine Safety.

Pumper og separatorer kommer fra Alfa Laval AS. Diverse pumper er levert av Allweiler, mens hydraulikkutstyr kommer fra Hydra Pipe AS. Toalettsystem kommer fra Jets Vacuum AS og elektronikken til styrehus og navigasjon er levert av Florvåg Elektronik AS.