Med tidligere Italia-utsending Trym Eidem Gundersen i spissen skal Norges sjømatråd få flere til å spise mer sjømat i Norge og Sverige.

Oppskriften på å oppnå økt sjømatkonsum er blant annet å utnytte likhetstrekkene mellom markedene, styrke innsatsen mot detaljhandel og tett samarbeid med den norske sjømatnæringen.

Norden-teamet skal ledes av Trym Eidem Gundersen, som de siste fem årene har vært Sjømatrådets utsending til Italia. Han har tidligere vært toppsjef i Salmon Brands AS (SALMA), hvor han også jobbet mye med det svenske markedet. Gundersen har i tillegg vært eksportansvarlig i TINE og analytiker hos ACNielsen.

Styrker detaljhandelen og PR-arbeidet

– Nærmarkedene er viktig for norsk sjømat, og det har vært et sterkt ønske fra sjømatnæringen om å øke innsatsen i Norge. Det er mange likhetstrekk mellom de nordiske markedene, og det gir oss muligheten til å bruke kompetanse på en effektiv måte på tvers av landegrensene, sier Renate Larsen, administrerende direktør i Norges sjømatråd.

– Vi ser at det spesielt innen detaljhandelen er et stort potensial for å styrke innsatsen i tett samarbeid med produsentene, og her har Gundersen solid kompetanse og lang erfaring.

Norsk sjømat har en stor markedsandel i Norge og Sverige, som er de største markedene i Norden, og mye av arbeidet kommer til å handle om å bidra til økt konsum og kommunisere at sjømat er bærekraftig, helsebringende, enkelt og et godt alternativ til kjøtt og vegetartrenden.

Larsen tror styrket markedsinnsats innen PR i Norge vil gi et godt grunnlag for å ta ut PR-potensialet i Sverige.

God og kostnadseffektiv modell

Sjømatrådet har allerede noe aktivitet i Finland, og skal i tillegg vurdere markedsaktiviteter i Danmark, som er et viktig bearbeidingsmarked for norsk sjømat.

Slik blir Norden-teamet:

  • Trym Eidem Gundersen blir fra august direktør for Norden i Sjømatrådet, og vil i tillegg få med seg en lokalansatt i Sverige og en medarbeider Norge. Gundersen vil ha base i Oslo.
  • Den lokalansatte i Sverige vil ha kontorsted i Stockholm for å ivareta lokal tilstedeværelse og lokalkunnskap.

Børge Grønbech, som er ansvarlig for det operative markedsarbeidet, er godt fornøyd med denne løsningen. Da nåværende utsending Sigmund Bjørgo takket ja til ny jobb i TINE som direktør for ny internasjonal vekst, startet Grønbech og resten av ledelsen prosessen med å vurdere organiseringen av arbeidet i nærmarkedene, i tett dialog med markedsgruppene og styret.

– Vi vurderer alltid videre organisering og tilstedeværelse i markedene når det er klart at en utsending forlater stillingen sin, og da ser vi på om vi bør ta grep eller gjøre justeringer for å sikre at vi får mest mulig ut av hver investert krone i markedsarbeidet, sier Grønbech, direktør for globale operasjoner.

– Her landet vi på en ny modell, og jeg gleder meg til å ta fatt på arbeidet sammen med Gundersen og fagavdelingene ved hovedkontoret i Tromsø, som skal bidra inn med sin ekspertise innen markedsføring, markedsinnsikt og PR.

– Jeg er stolt, ydmyk og føler meg privilegert over å få denne muligheten til å fremme deilig norsk sjømat i Norden. I tett samarbeid med sjømatnæringen og gode kollegaer i Sjømatrådet lover jeg å gi alt for at bærekraftig fisk og skalldyr fra Norge skal komme hyppigere på middagsbordet, sier Trym Eidem Gundersen.

Takker Sigmund Bjørgo for innsatsen

Grønbech benytter anledningen til å takke Sigmund Bjørgo for innsatsen som sjømatutsending til Kina fra 2011 til 2018 og Sverige fra 2018 og 2021.

– Gjennom sine år i Sjømatrådet har Sigmunds strategiske teft, målrettede innsats og tette samarbeid med næringen innen markedsutvikling, markedsadgang og markedsinnsikt, bidratt sterkt til posisjonen norske sjømatprodukter har oppnådd i Kina og Sverige, avslutter Grønbech.