DEL

På de fleste hoteller i London står det et stativ med små kort. Hvert kort inneholder informasjon om attraksjoner og tilbud til turister. Ett av kortene skiller seg ut. Av dette kortet burde kanskje norsk fiskerinæring eller oppdrettsnæring ha noe å lære.


( 28.04.2009 )

[raw]

Hard Rock Cafe, Hyde Park, Tower of London, Camden, Changing the Guard, Speakers Corner, Trafalgar Square er alle kjente turistattraksjoner. Men midt blant de små kortene som forteller om disse og mange andre attraksjoner, severdigheter og tilbud er det ett kort som skiller seg ut. På det kortet står det kort og godt: Fish and Chips. Teksten er oversatt til norsk:

 

– Fisk og chips er en populær take-away rett med opprinnelse i Storbritannia. Den består av frityrstekt panert fisk med frityrstekte poteter. Den originale take-away retten befestet seg som nasjonalretten i andre halvpart av det 19. århundre.

 

Stekt fisk ar blitt spist i mange århundrer, men det er kombinasjonen av frityrstekte poteter ser ut å ha blitt til i den viktorianske perioden. I Storbritannia blir fisk og chips normalt solgt gjennom uavhengige restauranter og gatekjøkkener kjent som ”chippies”, ”chippers” eller ”chip shops”, står det på kortet.

 

Kanskje er tiden moden for at oppdrettsnæringen begynner å markedsføre torsk, kanskje mølje i turistbrosjyrer, eller at oppdrettsnæringen gjør det samme med laks. Nå er det ingen ukjent realitet at utenlandske turarrangører har protestert mot at deres gjester skal spise avkokt laks med agurksalat flere ganger i løpet av oppholdet. I Bergen har ett hotell valgt å sette sei på menyen som alternativ til laks. Men hvor er markedsføringen av norsk fisk overfor turistene som kommer til landet. Panert rødspette av dansk opprinnelse er dessverre ofte alternativet til laks. Så kanskje det er noe å lære av britenes stolte holdning til den enkle beskjedne retten ”fisk og chips”.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.