Norsk Fisketransport AS har inngått kontrakt med Havyard om bygging av ny brønnbåt, med opsjon på ytterligere en. Nybygget skal leveres i juni 2020.


( 05.07.2018 )

Den nye 3.200-kubikkeren er av samme design som Norsk Fisketransport AS (NFT) sine nyeste fartøyer – MS Steigen, MS Namsos og MS Havtrans (Havyard Design 587). Avtalen inneholder også en opsjon om bygging av ytterligere en brønnbåt av samme type. NFT har et års frist på å benytte opsjonen.

– Med denne kontrakten viderefører vi det innovative utviklingssamarbeidet vi har hatt med Havyard gjennom flere år, og som har gitt oss markedets beste brønnbåter når det gjelder fiskevelferd, sier daglig leder Oddleif Wigdahl i NFT.

I likhet med sine tre søsterskip, blir det nye fartøyet bygget med runde fisketanker hvor laksen under transport opplever et tilnærmet likt miljø som når den svømmer i merdene. MMC First Process skal levere alt av fiskehåndteringssystemer om bord. Havyard står også for både design og øvrig utrustning av den nye brønnbåten, som blir Havyards bygg nummer 147.

– Vi endrer ikke vinneroppskrifter. Det var enkelt å velge Havyard igjen: Godt samarbeid over lang tid, høy kvalitet og med MS Steigen fikk vi levert et sluttprodukt akkurat som vi vil ha det, sier Wigdahl.

Det nye fartøyet blir en tilnærmet kopi av MS Steigen, som er utleid til Cermaq. Fartøyet er 84,8 meter langt, 16,9 meter bredt og et totalt brønnvolum på 3.200 m3. I tillegg til at de tre sirkulære fisketankene gir bedre fiskevelferd, gjør den innovative utformingen også sitt til at fartøyene laster mer fisk enn brønnbåter med konvensjonelle, langsgående tanker.

Om Norsk Fisketransport AS

Norsk Fisketransport AS har siden 2004 blitt en viktig leverandør og samarbeidspartner for dyktige lakseprodusenter både i Norge og i Canada. Selskapet opererer 10 fartøyer og har 150 ansatte.