DEL

Disse tre emnene var grunnstrenger i Eksportutvalgets Master Conference i Brussel sist mandag. Dette arrangementet er EFFs årlige opptakt til den store messen European Seafood Exposition.


( 05.05.2011 )

[raw]

Første foredragsholder, om New Trends, var kommersiell direktør Gregory Hodge fra Planet Retails kontor i London. Han ga den rekordstore forsamlingen i konferansesalen på Hotel Bloom en meget ryddig og god oversikt over utvikling og prognoser for de forskjellige handelskanalene innen mat- og dagligvaresektoren i Europa. Se hans presentasjon her .
New Friends.

 

Dernest redegjorde Henriette Hedløv, kommunikasjonsrådgiver innen digitale medier i Halogen, for at bruk av digitale kanaler i omdømmebygging og markedsføring har enorm gjennomslagskraft, så vel i volum og  tyngde som i tid. Hun illustrerte sitt poeng om hvor effektivt det er å kommunisere med og via sine New Friends, “venner på nettet”, med en rekke overbevisende eksempler hentet fra inn- og utland. Se hennes presentasjon her .

 

New Brands

Konferansens midtseksjon  ble innledet av EFFs markedsdirektør Merete N. Kristiansen som mente fremtidens forbrukere vil ha preferanse for mat som er bærekraftig fremstilt, sunn, rask å lage og har et eksotisk anstrøk (f. eks. sushi) og at all produktutvikling i Norsk sjømatnæring måtte foregå langs minst én av disse fire aksene. Dernest presenterte i korte sekvenser og høyt tempo Trym Eidem Gundersen Salmon Brands’ Salma, Fredrik Hald Lerøys’ Rett i ovnen-serie, Halvor Hansen Halvors Tradisjonsfisks  konvensjonelle produkter og Harald Dahl Codfarmers’ Strøm torsk. Kristiansens innledning kan du se her .

 

Arrangementets siste time fikk en feiende flott innledning av felespilleren Susanne Lundeng som trollbandt forsamlingen med sine egenkomponerte tradisjonsinspirerte nord-norske folketoner. Deretter og avslutningsvis hadde EFF hentet til Brussel verdens ledende polfarer i vår tid, Børge Ousland. Han fortalte meget engasjerende og viste utrolige bilder og filmsnutter fra sine mange fantastiske ekspedisjoner. Kanskje tematisk litt på siden av hva forsamlingen kunne nyttiggjøre seg direkte, men ikke desto mindre kom han med to konkrete moralske oppmuntringer til alle som vil opp og frem i livet:

 

“Når du har nådd et ambisiøst mål, er det på høy tid å sette seg et nytt.”

 

“Hvis du ikke setter deg ned og synes synd på deg selv, overlever du.”

 

Tradisjonen tro ble hele seansen avsluttet med en lekker norsk sjømatbuffet, denne gang  kreert av Jostein Medhus og Marianne H. Melaas fra Kulinarisk Akademi i samarbeid med lokale kokker.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.