DEL

Bare to større fiskefartøy finnes i ordrebøkene til norske verft. Bergen Group BMV fikk kansellert kontrakten på to russiske fiskefartøyer i begynnelsen av oktober. Dermed forsvant rundt 90 prosent av ordreverdien på fiskebåter kontrahert ved norske verft.


( 29.10.2009 )

[raw]

Ved Fiskerstrand Verft AS bygges den 51,3 meter lange linebåten Geir for linebåtrederiet H. Holmeseth AS. Havyard Tomrefjord AS skal levere en kystnotbåt til en verdi av 130 millioner kroner i desember neste år.

 

Fire brønnbåter under bygging er det eneste som i tillegg til Geir lukter av fisk.  Aas Mek. Verksted AS, som er spesialisert på brønnbåter har et fartøy under bygging for Remøyværing AS. Denne brønnbåten får et brønnvolum på 1.000 kubikkmeter. Dette er lite sammenlignet med volumet til andre brønnbåter under bygging. Årsaken er at dette fartøyet skal brukes til frakt av smolt. Eierne har allerede leid bort det 57 meter lange fartøyet for en periode på fem år. Prisen for brønnbåten er oppgitt til 115-120 millioner kroner.

 

Du kan lese mer om situasjonen i verftsindustrien i Kystmagasinet, som kommer ut i disse dager. Situasjonen ser ikke serlig lys ut, verken når det gjelder bygging av fiskefartøy eller fremtidige offshorefartøy. Vi har besøkt flere verft, og du kan lese mer om deres situasjon og fremtidsbilde i magasinet.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.