MS Nordkinn skal til Halsnøy dokk for oppgradering og installasjon av losseanlegg for fiskefôr, samtidig som NTS Shipping flagger fartøyet hjem.

80 meter lange MS Nordkinn er bygget som et kjøl- og fryseskip i 2006. Siden 2017 har fartøyet gått i fraktfart langs Norskekysten til og fra kontinentet, blant annet med frossenfisk. NTS Shipping AS, som fra før av har avtaler om fôrfrakt med Ewos, tilpasser nå fartøyet med losseanlegg for fiskefôr.

NTS Shipping AS har i dag besluttet at ombyggingen skal skje ved Halsnøy dokk. Ombyggingsarbeidet er forventet å starte uke 17. Multi Maritime, som har tegnet båten tidligere, står for design av ombyggingen.

Nordkinn bytter navn til «Rotsund» etter ombyggingen.

Lastekapasiteten blir på ca. 2000 tonn. Losseanlegget leveres av danske Fjordvejs Maskinfabrik AS. Lossekranen får en rekkevidde på 28 meter, og lossesystemet har en kapasitet på ca. 150 tonn fiskefôr i timen.

– Vi skal fortsatt levere fryselast langs Norskekysten, men bygger om Nordkinn slik at båten også kan frakte fôr til oppdrettsnæringen. Ombyggingen gir oss en enda bedre båt som kan levere enda flere tjenester, forteller daglig leder Bjarne Johannessen i NTS Shipping.

Bjarne Johannessen i NTS.  

Midtskips får fartøyet en ekstra thruster fra Brunvoll på 700 kW, mens selve DP-systemet leveres av Marine Technologies. Fartøyet oppgraderes dessuten med ny og større akselgenerator fra MAN Energy Solutions på hele 2000 kW. Denne forsyner hele skipet med strøm, og gir både bedre driftsprofil og ekstra driftssikkerhet. El-installasjonene utføres av Elmarin.

MS Nordkinn har fram til nå seilt under færøysk flagg. NTS Shipping AS flagger nå fartøyet hjem.

– Når vi nå ekspanderer innen fôrfraktsegmentet, er det en god anledning for heimflagging, sier Johannessen.