Presisjon er ikke bare viktig når du navigerer. Når du velger et marine fremdriftssystem, er det viktig å vurdere en løsning med komponenter som garanterer det optimale samspillet mellom ytelse, kostnadseffektivitet, miljøkompatibilitet og fleksibilitet. Med et effektområde på 1.380 opp til 1.585 kW dekker den nyutviklede ZF AT 80 området mellom de velprøvde ZF 6000- og ZF 7000-modellene.

-Med dette modellutvalget har vi skapt en ny generasjon miljøvennlige, kraftige og effektive Thrustere. På denne måten kan marin designer, verft og rederier stole på et høykvalitet og robust fremdriftssystem med ZFs anerkjente funksjoner, sier Andre Körner, leder for Product Line – Commercial & Fast Craft.

Optimalisert design for mer ytelse

Ved utvikling av AT 80 er utformingen ytterligere forbedret: Den nye hydrodynamisk formen på undervannshuset reduserer motstand og forbedrer kavitasjonsadferd, som igjen øker effektiviteten. Basert på flere tiår med kunnskap ved de sentrale ZF-utviklingsavdelingene når det gjelder design av girkasser og oljekretser, oppfyller AT 80 Thrusteren de høyeste kravene til robusthet, effektivitet og tilgjengelighet.

Utviklingsagendaen inkluderte også reduserte driftskostnader og bærekraft: AT80 har høyere effektivitet, mye takket takket være den lave oljemengden som samtidig reduserer CO2-utslipp. Eventuelle lekkasjer oppdages tidlig med et nyutviklet, forseglingssystem. Dette forhindrer oljelekkasjer og vanninntrenging.

Som et resultat av dette oppfyller modellutvalget gjeldende og fremtidige strengere miljøbestemmelser. Med sin modulære design, muliggjør modellutvalget skreddersydde løsninger for kundene. AT 80 er tilgjengelig som en 360-graders styrbar thruster, som uttrekkbar eller som baugpropell. I kombinasjon med en optimalisert dyse forbedres oppnåelig hastighet, en funksjon som er spesielt nyttig for passasjerskip og ferger. ZF tilbyr også dyse som er designet for best mulig  skyvekraft,  tilpasset slepebåter og arbeidsbåter.

Enkel installasjon, utvidelse og service

Den integrerte koblingen med den velprøvde ZF AUTOTROLL-funksjonen har allerede bevist sin verdi mange ganger i andre ZF Marine-produkter. Teknikken bygger på en variabel propell hastighetskontroll, som gjør det mulig for mannskapet å variere hastigheten selv under motorens tomgangshastighet. Resultatet blir en mer nøyaktig skyvekraft tilpasset behovet. Et kraftuttak (PTO) med et maksimalt dreiemoment på ca 600 Nm kan også leveres på forespørsel.

Digital statusovervåking med ProVID

ZF leverer Thruster AT 80 fra fabrikken med ProVID-komponent overvåkningssystem. Ettersom eventuell en intern komponent skade kan oppdages i en tidlig fase, vil det være mer mulig å planlegge vedlikehold og service på forhånd. Dette øker tilgjengeligheten og driftstiden til skipet, reduserer driftskostnadene og forbedrer ytelsen til komponentene til henholdsvis levetid og effektivitet.