DEL

LØRENSKOG: Hovedimportør av Perkins-motorer, Universal Diesel, opplever fulle ordrebøker og stor pågang i det norske marked.


( 17.10.2017 )

Gjennom snart sju tiår har britiske Perkins vært kjent for å produsere driftssikre og stabile fremdriftsmotorer for fiskebåter og yrkesbåter. Siden 1962 har Universal Diesel hatt agentur for Perkins og levert marinemotorer og marineaggregater til det maritime markedet i Norge. Over 15.000 Perkins marinemotorer er siden den gang levert til norske kunder.

Teknisk sjef Joar Engen (tv) og daglig leder Thomas Ekedal hos Universal Diesel på Lørenskog opplever økt etterspørsel etter marine motorer og aggregater.

Sterkt marked

-Det skandinaviske markedet har alltid vært en sterk aktør for Perkins marinemotorer og moderselskapet Caterpillar Marine. Vi ser en positiv etterspørsel etter hjelpe-, fremdrifts- og delemotorer, spesielt siden vi har dratt nytte av endringer i lovverket i vårt nye sortiment. Fremtidige ordrer fra bedrifter tilknyttet norsk fiskerisektor er svært oppløftende, sier marine salgsmanager, Jonathan Wellstead, for Caterpillar Marine Power UK Ltd.

Han legger til at de spesielt ser på havbrukssektoren som et marked med betydelig potensiale, ettersom de har et sterkt spekter av produkter som kan betjene mange segmenter i næringen.

Perkins har marine motorer med en range fra 84 til 300 hk. Foto: Perkins Ltd

Driftssikre motorer

At motorene er driftssikre kan Thomas Ekedal og Joar Engen hos Universal Diesel skrive under på. Flere fiskebåteiere, som har Perkins-motor av litt eldre årgang under dekk, ringer av og til for å forhøre seg om deler. Det er et godt bevis på at Perkins-motorer er sikre slitere ombord i mange fiskebåter langs kysten.

-Det er mange forespørsler i markedet etter motorer, fremdriftssystem og aggregater, og vi har fulle ordrebøker, forteller daglig leder Ekedal.

Han legger til at fjoråret var et godt år, med mye aktivitet i markedet, mange nybygg og forespørsler for deres fremdriftsløsninger, både til fiskebåter, servicebåter og katamaraner til oppdrettsnæringen.

-Det har vært godt oppsving i bransjen, noe vi merker fra de henvendelser vi får, og gjennom våre agenter over hele landet. Mange mindre verft og båtbyggerier har startet å bygge fiskebåter igjen, noe som virker veldig spennende. Perkins sine fremdriftsmotorer og aggregat løsninger har et spenn i størrelser og typer som passer alle fiskebåter og servicebåter.

Marine aggregater tilpasset Perkins motorer monterer Universal Diesel selv.

Grønne fotspor

-Vi har en veldig stor kundegruppe, et godt innarbeidet motormerke og selgere som kjenner merket godt, fortsetter Engen.

Perkins leverer i dag motorer og aggregater i et bredt spekter. Stammen i fremdriftsmotorene har eksistert i to tiår, og er i dag utviklet for å møte fremtidens miljøkrav til utslipp fra dieselmotorer. Samtidig er de mer stillegående, vibrasjonssvake, lettere å utføre service på og gir lavere drivstoffkostnader.

Marine motorene leveres i sin helhet ferdig montert fra fabrikken i Wimborne i England til Universal-Diesels hovedlager på Lørenskog. Her blir de sett over, før de fraktes ut til verft og verksteder for montering ombord på båtene. Marineaggregater for produksjon av strøm, og til hjelpemotorer i størrelsesorden fra 13 til 200 kVA, bygger de ved behov og etter kundens ønske, enten det er til fiskefartøy, ferger eller andre yrkesbåter.

-Alt av motorer og aggregater testes før vi sender de ut til kundene, påpeker han.

Produksjonen av marine motorer hos Perkins ligger i Wimborne. Foto: Perkins Ltd

Styrker servicen

Kystmagasinet får bli med på en omvisning i lager og produksjonslokalene. Varer og deler er på full fart inn og ut av lagret, og det jobbes med å montere marineaggregater til kunder over hele landet. Universal Diesel har forhandlere fra Engelsviken i sør til Båtsfjord i nord. I dag har de ni ansatte i Lørenskog, hvorav to er knyttet opp til produksjon av aggregater.

Siden oppstarten i 1962, har Universal Diesel vært på flyttefot et par ganger, før de endte opp i Industriveien i Lørenskog på midten av 1990-tallet. Samme året ble de en del av det svenske konsernet Malte Månson. Ifølge Ekedal vil de neste år flytte inn i nye og større lokaler, som vil gi de andre fasiliteter og styrke den marine servicen.

-Vi har planlagt å vokse betydelig i det norske marked, og har knyttet til oss flere forhandlere. Det har vært et bevisst valg for å dekke hele landet.

Perkins marinemotor klar for utsending til kunde.

Fakta Universal Diesel:

Importør av Perkins, Kubota og Teksan i Norge. Etablert i 1962. Hovedkontor på Lørenskog. En del av Malte Månson-gruppe i 1995. Leverer marinemotorer og marineaggregater. Omsetning i 2016 på 33,5 millioner kroner.

Fakta Perkins Engines:

Britisk motorprodusent, hovedkontor i Peterborough, England. Marine motorer er produsert i Wimborne, på sørkysten av England. Siden 1932 er det produsert over 15 millioner motorer på verdensbasis. Produsert marinemotorer til yrkesbruk siden 1950-tallet. Moderne motorer med mekanisk eller elektronisk innsprøytning. Motorrange fra 5 til 2800hk i industri, og 84 til 300hk i marine.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.