DEL

Den tyske butikkjeden Metro Cash and Carry som opererer 655 butikker i 26 land forbereder ekspansjon i India. En rekke produkter, deriblant fisk, reker og annen sjømat, vil bli solgt under eget generisk merke. Ifølge kjeden vil produktene i første rekke bli markedsført mot restaurant- og cateringsektoren.


( 27.04.2009 )

[raw]

– I henhold til vår strategi vil vi studere kundene sine behov og utvikle løsninger i form av tilpasset størrelse og konkurransedyktig pris på produktene. Vi vil også tilpasse de enkelte produktene til de ulike indiske regionene, sier direktør Ajayh Singh Sheodaan ifølge nettstedet FIS.com.

 

Kjeden som er verdens fjerde største detaljist legger stor vekt på å kunne inkludere et stort antall sjømatprodukter i sitt sortiment rettet mot det indiske markedet. I tillegg til India, planlegger Metro å ekspandere i Kina. Ifølge ansvarlig for selskapets kinesiske butikker, Frans Muller, er målsettingen å øke antallet butikker i Kina fra 38 til 100.

 

De 38 butikkene som allerede er etablert i Kina er fordelt på i første rekke byene Beijing, Shanghai og Guangzhou. Selskapets største konkurrent Kina er amerikanske Wal-Mart som for øyeblikket driver 99 butikker i Kina. Metro planlegger også å åpne butikker i Kazakhstan og Egypt i løpet av 2009. I tillegg vurderer Metro å øke antallet butikker i Pakistan og Vietnam.

 

For norske sjømateksportører vil Metro være en av de enkleste veiene inn i et marked som er så godt som kjemisk fritt for norske sjømatprodukter. I fjor ble det eksportert 84 tonn norsk sjømat til India, verdens nest folkerikeste land med en befolkning på 1,2 milliarder . Det tilsvarer mikroskopiske 0,07 gram per inder. Distribusjon av norsk sjømat er ett av de største problemene i India. 82 tonn av eksporten til India var laks. Det aller meste av dette ble konsumert av noen få store hotellkjeder. Blir laks og annen norsk sjømat tilgjengelig gjennom et økende antall grossistbutikker som Metro vil det raskt kunne gi en kraftig vekst i eksporten til India.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.