Lofotens nye og største kystfiskebåt er en solid investering på om lag 117 millioner kroner.

Korpsmusikk, taler og blomster hører naturlig med til en skikkelig skipsdåp. Ingen ting stod tilbake da Lofotens største og nyeste kystfiskebåt, MS Knut Olav, høytidelig ble døpt ved kai i Svolvær i slutten av juli. Etter dåpen inviterte rederi og verftet til åpen båt, og interessen fra nysgjerrige besøkende var stor.

God samarbeid27

MS Knut Olav er tegnet, bygget og utrustet ved danske Vestværftet ApS i Hvide Sande, mens skroget er bygget i Gdynia, Polen. Skipsingeniør ved Vestværftet, Ove Kristensen, skrøt av samarbeidet med rederiet, selv om resultatet ble litt annerledes enn det som var utgangspunktet både for verftet og rederiet.

-Den beste reklamen vi kan få er at våre fartøy fisker godt og med meget gode resultat, sa Kristensen og la til at han var overbevist om at det også vil gjelde Knut Olav. Bak nybygget står Våganrederiet Knut Olav AS med brødre og eiere, Tor Gunnar og Kristian Kransvik.

Rederiet har tidligere tilhørt i Sørvågen i Moskenes, men har flyttet til Vågan kommune. De solgte fiskebåten Sørvågværing, for så å kjøpe Einarson, som ble omdøpt til Kransvik Jr. Båten ble kjøpt for å fiske kvotene til Knut Olav i påvente av at nybygget skulle være klart.  Rederiet eier også fiskebåten Bernt Oskar, som er rigget for snurrevad med mulighet for føring av levende fangst.

Utnytter lasterommet

Nybygget har total lengde på 43 meter, bredde på 10 meter og en total tonnasje på 772 brt. Etter opprinnelige planer skulle båten bli 35 meter, men da den passerte 500 brt. måtte den forlenges med 8 meter, noe som også gjorde at de som skulle føre båten måtte oppgradere sine sertifikater.

Båten er rigget for snurrevad og not, og har standard løsninger for en konvensjonell båt. Lasterommet er på 500 m³ og er utnyttet maksimalt. Seks fisketanker er montert for føring og oppbevaring av levende fisk. Rederiet ser det som en mulighet å kunne ta fisk lengre til havs og samtidig kunne opprettholde god kvalitet på fisken. I starten av august var de allerede på første tur ved Bjørnøya for snurrevadfiske.

Gudmødre Elise og Amanda fikk æren av å døpe MS Knut Olav. Her sammen med Tor-Gunnar og Kristian Kransvik.
Gudmødre Elise og Amanda fikk æren av å døpe MS Knut Olav. Her sammen med Tor-Gunnar og Kristian Kransvik.
Døpes under en høytidelig seremoni ved kai i Svolvær.
Døpes under en høytidelig seremoni ved kai i Svolvær.
Stolte redere av Lofotens nye stolthet, Tor-Gunnar (tv) og Kristian Kransvik.
Stolte redere av Lofotens nye stolthet, Tor-Gunnar (tv) og Kristian Kransvik.

Maskineri

Hovedmotoren er en ABC 6DZC med en ytelse på 1326 kW (1802 HK) ved 1000 RPM. Den er levert av Anglo Belgian Corporation SCR og montert av verftet. Reduksjonsgir er fra Finnøy og er av  type G50FK med et reduksjonsforhold på 5,04:1 og med PTO for akselgenerator. Akselgeneratoren er for øvrig Stamford 1200 kVA på 400 V og 60 Hz.

Det finnes videre to Scania marine diesel generatorer på 350 KWe (60 Hz) om bord. Finnøy har levert propell av type P 70.22.280 med diameter på 2800 mm, mens Brunvoll har levert elektriske baugog hekkthrustere på henholdsvis 350 kW og 450 kW. Brunvoll har også levert kontrollsystem, inklusiv DP-styring.

Lofoten Hydraulikk har stått for alt av hydraulikkomponenter og vinsjer, som inkluderer fem EL-hydrauliske powerpack-pumper, to kombivinsjer, en brystvinsj, en ørekalvvinsj, to ankervinsjer, slangetrommel for hydraulisk slange, to ringnåler, to fortøyningsvinsjer og en kapstan. AS Scan har levert en slangetrommel for fiskeslange. Installering av hydraulisk utstyr og løsninger er gjort av Thyborøn Skibs og Motor AS, som også har levert kraner av type Triplex dekkskran, notleggerkran, fiskepumpekran, nothaler og mellemrulle.

Fabrikk og anlegg

Fartøyet er som nevnt rigget for snurrevad og not, og har mulighet for føring av levende fisk. Kuldeteknisk har levert og montert fem fiskepumper for levende fisk og RSW kjøleanlegg av type Seacool SC450, som skal kjøle ned fisken i mottakstankene om bord. Kuldeanlegget benytter CO2 som kuldemedium, noe som gir svært god ytelse og enkel betjening og styring. Det gjør at muligheten for å ivareta bedre kvalitet på fisken er godt ivaretatt om bord.

I fabrikken under dekk finner man sløyelinjer, vekt og sorteringsanlegg fra Latech AS i Sørvågen, mens Cflow har designet og fabrikkert vakuumanlegget, avsilingskassen og rør som som gjør at fisken skal føres over inn i lasterommet på en mest mulig skånsomt måte. Det er også montert elektriske spylepumper, dekkspumper og RSWsirkulasjonspumper for levende fisk, samt lensevannsseparator, levert av MS Engineering. AS Scan fra Hvide Sande har levert styremaskin type ScanSteering MT-2500 til to el-hydrauliske pumpestasjoner.

Broen er godt utstyrt med alt moderne maritimt elektronikk, levert av IMES.
Broen er godt utstyrt med alt moderne maritimt elektronikk, levert av IMES.
Kuldeanlegg med CO2 som kuldemedium.
Kuldeanlegg med CO2 som kuldemedium.
Dieselgeneratorer fra Scania.
Dieselgeneratorer fra Scania.

Høy komfort

Båten er utrustet for et mannskap på ti, og komforten om bord er meget godt ivaretatt. Møbler i moderne design i messa og oppholdsrom, lugarer med god plass, omkledningsrom og toalettog dusjrom med vakuumtoalett er bare noen av detaljene som gjør at fartøyet har høy komfort. I tillegg har nybygget en romslig bysse med gode arbeidskår for kokken om bord. Styrhuset har sofaer og lenestoler i stilig design, levert av Klittens Møbler og Tæpper fra Hvide Sande, mens skipperstolen er levert av norske AluDesign. All maritim elektronikk, innen navigasjon, fiskeleting, kommunikasjon og dataanlegg, er levert av IMES, Norge, integrert i paneler foran skipperplassen.

FAKTA MS KNUT OLAV
Lengde: 43 meter
Bredde: 10 meter
Dybde shelterdekk: 7 meter
Tonnasje: 772 brt.
Lastekapasitet: 500 m³
Besetning: 10 personer
Motor: ABC 6 DZC, 1326 kW
Gir: Finnøy 650FK
Propeller: Brunvoll baug – og hekkthrustere