DEL

ODIM har nylig hatt en betydelig leveranse til en større argentinsk tråler, TAI-AN. Da Kystmagasinet var i verdens sørligste by, Ushuaia, i januar, ankom tråleren sin siste destinasjon før den skulle på fiske. Det var da folk fra Ålesund om bord for å legge siste hånd på sin leveranse. ODIM har levert elektriske trålvinsjer, nett-tromler og gilsonvinsjer. Sammen med styresystemer og installasjon har dette vært et oppdrag til en verdi av rundt 13 millioner kroner.


( 02.04.2009 )

[raw]

Prosjektleder Sveinung Flem er godt fornøyd med jobben, som nå på det nærmeste er sluttført. Da vi snakket med han i slutten av februar var han på farten til Ushuaia for å legge siste hånd på verket. Han skulle utføre noen småjusteringer på dette med løftekraft med mer – en jobb som ville ta et par dager, mens båten tok en liten pause fra driften på havet. Som en kuriositet kan det nevnes at Flems reise fra Norge tar minst like lang tid som selve jobben. Tråleren har vært i normalt fiske siden slutten av januar. Vinsjer og tromler har fungert som de skal og fartøyet har gjort det godt på fisket etter hoki.

 

Den 102 meter lange tråleren TAI-AN har vært under omfattende ombygging i ganske lang tid, og det er det islandske selskapet Navis fra Hafnafjordur som har hatt hele ombyggingsprosjektet. ODIM sin leveranse har bestått av to større 55 tommers og 25 tonns elektriske trålvinsjer, to store nettromler (3,5 meter bredde x 3 meter diameter) samt to gilsonvinsjer (fremhalere) og alt tilbehør som elektriske tavler, styresystemer, kabler og lignende.

 

 

Verdens sørligste by, Ushuaia.


Sveinung Flem forteller til Kystmagasinet at produksjonen av vinsjer, tromler og tilbehør til TAI-AN startet for et år siden, og utstyret ble sendt sørover til ombyggingsverftet i byen Mar del Plata i Argentina i fjor sommer. Selve installeringen startet i oktober. I slutten av januar var hele ombyggingen ferdig, og tråleren satte kursen sørover mot utgangspunktet for fisket i sør, byen Ushuaia. Det er folk fra verftet lenger nord i Argentina som har stått for den fysiske jobben med montering av vinsjer og lignende, under jevnlig oppsyn fra ODIMs folk i Ålesund. Norske STX Norway Elektro har levert de elektriske tavlene – en underleveranse til ODIMs vinsjepakke.

 

Den store argentinske tråleren, som opprinnelig er bygd i Japan i 1981, har vært gjennom en omfattende ombygging i Mar del Plata i Argentina, som også har innbefattet en tur nordover til Montevideo i Uruguay for skifting av propeller og bygging av dyser. Det er ikke bareODIM og elektroselskapet STX Norway Elektro som har representert det norske nærværet om bord i TAI-AN. Styrmann på første tur er Harald Longvanes fra Longva, og leverandøren av trålsensorer med alt tilbehør er norske Scanmar. Dermed kan det synes som om Norge tar vare på tradisjoner fra tidligere tider. Det gjenstår å se om vi igjen vil se norske fartøy på hoki-fisket på den sørlige delen av jordkloden.

 

Det kan ellers nevnes at Sveinung Flem representerer det som tidligere het Aker Brattvåg Winch. For vel et år siden ble selskapet solgt og innfusjonert i ODIM AS. De seks ansatte, som hadde base i Søvik, ble for et par måneder siden flyttet til et kontorfellesskap i sentrum av Ålesund.. Selv om Flem og hans kollegaer fortsatt selger hydrauliske vinsjer, er det de elektriske som blir promotert og som de selger mest av. Men ønsker kunder hydraulikkstyring, får de det. Men prosjektlederen ser stort sett bare fordeler med elektriske vinsjer. De har et enklere opplegg, er plassbesparende og lettere å drive og dermed drivstoffbesparende for skipet. Elektriske vinsjer har også større driftssikkerhet.

 

Flem opplyser at de regner hele verden som sitt marked for sitt store utvalg av vinsjer, tromler og tilbehør. På fiskerisektoren har det vært litt rolig den siste tiden, opplyser prosjektlederen. Men han legger til at de for tiden har jobber å regne på, nettopp på fiskeri. Han håper derfor på økt aktivitet på dette området. Ellers har avdelingen mye å gjøre når det gjelder ankervinsjer og annet utstyr til handels- og offshorefartøy. Her har det vært et høyt aktivitetsnivå de siste årene, og det er fortsatt jobber å regne på.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.